RREPORITS

Published by the Center for Media Freedom and Responsibility

WHAT'SiNSIDE

Media and
Elections
Pre-campaign
Campaigning

Making

the Case
for Science
Journalism

N ARAYAT, Pampanga, a man hoists his wife and
child into a makeshift raft they hope would save
them from the floodwaters, even as part of the near-
by mountain crumbles under the steady downpour.
The man survives the combination of flood and
landslide, but his family does not.

In Tatalon, Quezon City, the
striking combination of water and
flame lay waste the shantytown.
While floodwaters reach as high
as seven feet, a fire started by,
people suspect, faulty electrical
wiring, razes homes. Evacuating
becomes doubly difficult since
residents must escape water, rag-
ing fire, and electrocution all at
the same time.

In the ritzy Provident Vil-
lage in Marikina City, expensive
cars float like matchbox toys in
the three-storey high floodwater.
People are on the rooftops of their
Photos by LITO OCAMPO homes while the nearby Marikina

Turn to page 10




PJREPORTS ® SEPTEMBER-OCTOBER 2009 - .

_edi’ror's NOTE

More than Iniormation

EW FILIPINOS during “normal” times would call
Fthe mayor’s office to complain about garbage on the

streets, but they seldom hesitate to call the media to
intercede in their behalf. They don't call the police when
someone’s firing off a gun in the community either; they
call the media for help instead, whether to serve as inter-
mediaries with this or that agency, or as themselves the
provider of solutions.

This is markedly evident in broadcasting, where “public
service” programs proliferate and rate. These type of pro-
grams have been around for decades, and basically consist
of listeners’ calling in their complaints. The program host
or hosts then call on the appropriate agencies, usually with
more than a bit of sarcasm, to do something. In some cases
the program hosts telephone the head of the government
agency to put him or her on the carpet, and to extract a
promise of immediate action.

These programs are driven by the increasing failure of state
institutions to provide the many services people need, among
them police protection, garbage collection, and, as was being
demonstrated by the crisis brought on by tropical storm On-
doy (international name Ketsana) and typhoon Pepeng (in-
ternational name Parma) during the last week of September
and the first weeks of October, rescue and relief.

It was the media that received the most calls for help
and served as the people’s link to government agencies as
floodwaters rose in Rizal province and Metro Manila last
Sept. 26. Filipinos who needed help acted on the assump-
tion that they can’t rely on government agencies, it’s the
media they had to call.

What's been obvious for years is that the media have
had to assume roles in Philippine society additional to
their basic responsibility of providing information as
well as interpretation and analysis on issues of public
concern.

The responsibility has been thrust on the media be-
cause of critical state failures. No Philippine government
has reacted to the media’s assumption of roles that are
properly those of governments with the same hostility
with which they have greeted the media’s dissemination
of unfavorable information. But more than the informa-
tion they provide, it is the media’s discharge of some of
the responsibilities of government that more than any-
thing else indicts the kind of governance that afflicts the
Philippines. m

Luis V. Teodoro

?R@@@ED FREEDOM .......

vh..-

AT 19C/0 7

HELLO, COME IN...

AND NA ANG
~ KSSHHH ~
T KSHHH -
> KSRRRTSHHH -
“. KSHW -

i A 059r/

The publication of this issue is supported by a grant from the Open Society Institute.

PJRREPORTS

PUBLISHED BY THE CENTER FOR MEDIA
FREEDOM AND RESPONSIBILITY

Melinda Quintos de Jesus
Publisher

Luis V. Teodoro
Editor

Hector Bryant L. Macale
Managing Editor

Melanie Y. Pinlac

Kathryn Roja G. Raymundo
Edsel Van DT. Dura

Alaysa Tagumpay E. Escandor
Reporters

Arnel Rival
Art Director

Lito Ocampo
Photographer

Carol M. Paragele
Editorial Secretary

Jose Abueva

Joaquin Bernas, SJ
Melinda Quintos de Jesus
Fulgencio Factoran
Maribel Ongpin

Tina Monzon Palma
Paulynn Paredes Sicam
Luis V. Teodoro

Vergel 0. Santos

Board of Advisers

PJR Reports

(Philippine Journalism Review Reports)
is published by the Center for Media
Freedom and Responsibility. All mail
should be addressed to:

PJR Reports

Center for Media Freedom

and Responsibility

2/F Ateneo Professional Schools,
130 H.V. dela Costa St.

Salcedo Village

Makati City 1227

Phones:

(632) 840-0889/(632) 840-0903
(632) 894-1314/(632) 894-1326
E-mail: staff@cmfr-phil.org
Website: http://www.cmfr-phil.org

PJR Reports welcomes feedback and
contributions on press and media
issues.



OCTOBER

WHAT'SiNSIDE

; Trom
el

: 1o Ak

H E

A%
i d v

PORIS

frontPAGE

il
Husch

" [BERE
@R

ECT

ING

in this

ISSUE

SEPTEMBER-OCTOBER 2009

A Perfect Storm:

Less Than Perfect Reporting

ALAYSA TAGUMPAY E. ESCANDOR

Peddling Shoddy Goods

EDSEL VAN DT. DURA WITH REPORTS FROM ALAYSA TAGUMPAY E. ESCANDOR

Human Rights Reportage Revisited

KATHRYN ROJA G. RAYMUNDO

Media and Elections

Pre-campaign Campaigning

KATHRYN ROJA G. RAYMUNDO .....

From E-mail to Jaill—and Back

WARIEF DJAJANTO BASORIE .........

Making the Case for Science Journalism

LIKHA CUEVAS-MIEL

It was a “perfect storm”
but the coverage was
less than perfect

LYY SECTIONS

Editor’s Note

Speaking of Media .........ccccuvviiiiiiiiiiiieeeeeeeee e,

Monitor
Crisis
Chronicle
Obit

speaki
ot ME

DIA

PJRREPORTS © SEPTEMBER-OCTOBER 2009 s .3

Where's the platform?

“This contest for name recall has been
underpinning the personality politics that
prevail in national elections, supported,
of course, by guns, goons, and gold of po-
litical warlords, and massive fraud in the
canvassing of votes. The sad thing is that
the contest for name recall is not based on
solid platforms and accomplishments but
by sheer popularity, thus the engagement
of showbiz personalities in politics. Indeed,
the divide between politics and showbiz is
very thin....

“Who is to blame for the sorry state in
Philippine elections?

“Civil society groups, the different
churches, and even the big media networks
have been urging the people to exercise their
right to vote, to vote wisely, and to guard
their votes. They have also been condemn-
ing those who sell their votes. It seems that
they are barking at the wrong tree. For what
exactly are the people voting for?

“The media is partly to blame for not
probing into the candidates’ platforms and
merely being content with reporting the
intense jockeying for positions, the candi-
dates’ political bickering, exposés and mud-
slinging, as well as their campaign sorties.”

Benjie Oliveros on Philippine democracy
and elections, Bulatlat,
Sept. 28

Not Journalists

“One of the 2010 elections’ stickier
problems: radio blocktime commentators.
Are they legitimate voices in the national
dialogue? Or broadcast gunslingers for
hire?

“Funded by faceless patrons, blocktim-
ers raise threat levels.

“Institutions or individuals buy airtime
at radio stations overseen shakily by the
National Telecommunications Commis-
sion. No questions are asked.

“The capitol is Cebu Province’s larg-
est blocktimer. Contracts for 2009 reveal
airtime fees alone this year may top P4.86
million.

“Nearly half of what the capitol spends
monthly for airtime (P200,000) goes to
three Bantay Radyo AM stations: two in
Cebu, one in Oriental Negros. Their owner:
Vice Governor Sanchez.

“Political commentaries chewed up more
than half (55.5 percent) of all block-time
hours. Health topics accounted for 8 percent.
Five incumbent elective officials and four ex-
officials are spread-eagled as block-timers in
eight of Cebu’s 13 AM radio stations.

“And there’s little by way of training
blocktimers in professional standards—ob-
jectivity, balance, fairness—as the code of
ethics provides.

“Blocktimers are not required by law or
the KBP’s Broadcast code to reveal funding
sources.

“Block time enables incumbents to cam-

paign months ahead of the elections.
Juan Mercado on a study by Sun.Star
managing editor Isolde Amante which argues
that broadcast blocktimers are not journalists,
Philippine Daily Inquirer, Sept. 17
No Ban
“Banning blocktiming during the elec-
tions is unconstitutional and a direct viola-
tion of press freedom.”
Engineer Greg Senining, blocktimer and
president of the Cebu Association of Media
Practitioners, responding to the Commission on
Elections’ proposal to ban blocktimers, Manila
Bulletin, Sept. 22

Politics as drama
“The media has been following this sto-
ry like a telenovela.”
Sen. Panfilo “Ping” Lacson during a privilege
speech describing the media coverage of the
Estrada-Lacson exchange of accusations of
wrong doing, Sept. 22

Control of web media

“Apart from anti-pornography laws that
can throttle freedom of both individual
and businesses on cyberspace, the Right to
Reply bill filed at the Senate is also seen to
have dire effects on Internet freedom.

“The proposal even adds online media
as those who have to give space to those al-
legedly accused.

“Incidentally, there is also a question wheth-
er the bill could also affect ordinary people who
own blogs and write scathing criticisms or accu-
sations against certain personalities. This also
becomes an issue to those who are exercising
their own freedom of speech online.

“Arguments against the Right to Reply
bill has snowballed beyond media but to
just about everyone who practice freedom
of speech, including those who own blogs
and are part of social networking sites.”

On the unwarranted restriction of online
media with the Senate version of the right of
reply, Inquirer.net, Sept. 7

Media practitioners on elections

“We are journalists, film makers, art-
ists and new media practitioners. Many of
us did not get to vote in past elections due
to work assignments or simply because we
didn’t care enough after helping oust a dic-
tator in 1986.

“We will not just cast our votes in 2010;
we will make sure positive changes will hap-
pen in the process by investing our skills,
talents, experience, time, and, yes, even our
own money —10 pesos to be exact—to get ev-
ery Filipino to register and vote according to
what he/she stands for and believes in.

“As a symbol of our personal investment
in the political processes, we will donate ten
pesos each to use in our ‘10 in 2010’ cam-
paign: 10 things we will do to ensure clean
and honest elections in 2010.”

“10 sa 2010: Tara na, Boto na!”, Unity

Statement of selected media practitioners in

Mindanao, Sept. 21



[ PJR2EPORTS o SEPTEMBER-OCTOBER 2009

%) c-==s IIMIONITIORY ==~ |2

i LETTER 1© 1lr[E EDITOR

Plagiarism not intended

Sept. 7, 2009
Dear Editor,

This is concerning the plagiarism charge leveled against abs-cbnNEWS.com in
the story “Lapses” published in the July - Aug. 2009 issue of PIR Reports.

Specifically, the statement | refer to is the following:

“Ironically, a third case involves www.abs-cbnNEWS.com. A comprehensive,
four-part report by the website on Aquino’s life and times (http://coryaquino.
abs-cbnnews.com) turned out to have been lifted, without acknowledgement,
from Cory Aquino’s official website (http://www.coryaquino.ph).”

The statement referred to this series of articles published on abs-cbn-
NEWS.com:

1. The Essential Cory Aquino: The Young Cory

2. The Essential Cory Aquino: The Unpaved Road to the Presidency

3. The Essential Cory Aquino: Sustaining Stewardship of People Power

4. The Essential Cory Aquino: Her Life with Ninoy Aquino

First, we assure you that we take such charges (plagiarism) seriously
here at abs-cbonNEWS.com.

Having said that, the series of articles mentioned were indeed lifted from
www.coryaquino.ph. But it was done with no intended malice, no intention to
plagiarize. There was not even any intention to publish without permission.

Days before the death of the former president, we asked Rafael Lopa
of the Benigno Aquino Foundation for permission to republish content from
their site in a microsite dedicated to the legacy of the former president.

This permission was granted to us through an e-mail from Mr. Lopa
dated July 23.

The stories were supposed to be accompanied by an editor’s note ex-
plaining the provenance of said articles. However, the publisher tasked to
publish said articles failed to publish the accompanying editor’s note.

We have asked this person to explain the omission. We also had the
articles edited to include the missing editor’s note as well as our apologies
over this matter.

Admittedly, it is unfortunate that we only noticed this omission now,
after this was already pointed out in your article.

Our only humble explanation for this is the huge volume of content we
had to publish that week.

We hope this explains the issue.

Thank you very much,
Gemma Bagayaua Mendoza

Deputy Editor for Research and Systems
abs-cbnNEWS.com

Scoring the double
standard

) |

Intercontinental ballistic missile

US AIR FORCE PHOTO/JOE DAVILA
China, and Israel.

The Inquirer published the
piece two weeks before the sched-
uled test-firing of intercontinental
ballistic missiles by the United
States into the Pacific Ocean. The
target was the Ronald Reagan
Missile Test Range in Kwajelain
Atoll in the Marshall Islands in
the South Pacific.

Simbulan also discussed the
Southeast Asian Nuclear Weapons
Free Zone Treaty (SEA-NWFZT)
signed in 1995. The Philippines,
along with other members of the

CHEERS TO Philippine

Daily Inquirer contributor
Roland Simbulan for probing an
issue largely ignored by the main-
stream media: the alleged double-
standard practice of global super-
powers in international nuclear
weapons policy.

The United Nations and the
international community quickly
condemn nations that are planning
to develop their nuclear arsenals
and capability, Simbulan wrote in
his Aug. 9 commentary (“Nuclear
dissimulation™). Ironically, they do
not castigate countries that have
long been testing nuclear weapons,
such as the United States, Russia,

Unmasking the
Arroyos

CHEERS TO the Philip-

pine Center for Investi-
gative Journalism (PCIJ) and
VERA Files for their hard-hit-
ting series about the largely
unexplained wealth of the Ar-
royos, their hidden properties,
and interests.

A three-part series of PCIJ
probed the rapid accumulation
of the Arroyos’ wealth, which is
growing faster, and is much big-
ger, than the combined growth
in the declared wealth of three
presidents that preceded her.
(“Can President Arroyo explain
her wealth? Gloria gets richer
fastest, beats Cory, Ramos,
Erap”, http://www.pcij.org/sto-
ries/2009/arroyo-wealth.html,
Aug. 9)

Since she assumed the presi-
dency in 2001, President Gloria
Macapagal Arroyo’s declared
net worth is now “20 times
more than her lawful gross sal-
ary as president of only P45,000
a month,” PCIJ reported. Her
Statements of Assets and Li-
abilities and Net Worth (SALN),
however, do not explain the
spike in her declared wealth or
if she has other lawful sources of
income.

The second part probed the
purchase from the Arroyos of a
piece of land in Bulacan. (“Gov’'t
spends P45M on road to lot Ar-
royo sold for P42M”, http://
www.pcij.org/stories/2009/ar-
royo-wealth3.html, Aug. 10)
The Arroyos sold the 2.9-hect-
are property for almost P41.5
million, or 400 times what they
paid for it in 1996 and eight
times higher than the lot's re-
corded fair market value. PCIJ
research found that five govern-
ment road projects worth P44.8
million had been implemented
where the Arroyo lot was locat-
ed, indicating a possible case of
conflict of interest.

Part three of PC1J's series fur-
ther probed Arroyo’s unexplained
wealth, including her numerous
real estate properties. (“Gloria’s
mysterious millions: Stacks of
stocks, sparse data”, http://www.
pcij.org/stories/2009/arroyo-
wealth4.html, Aug. 11)

VERA Files, meanwhile, re-
ported the existence of the house
of presidential son and Pampan-
ga Rep. Juan Miguel “Mikey”
Arroyo in the United States
which he had not declared in

LITO 0OCAMPO

Arroyos

his SALNs. VERA Files reported
that both Mikey and brother,
Camarines Sur Rep. Diosdado
Ignacio “Dato” Arroyo, acquired
houses and local business inter-
ests in the United States after win-
ning seats in Congress. (“Arroyo
sons acquire U.S. homes, busi-
nesses after election to Congress”,
http://www.verafiles.org/index.
php/focus/315-arroyo-sons-ac-
quire-us-homes-businesses-af-
ter-election-to-congress, Aug. 30)

Mikey bought a house in Cal-
ifornia and transferred the title
to his wife in 2006. The house,
now up for sale and worth $1.32
million or P63.7 million, did
not appear in Mikey's 2007
and 2008 SALNSs. Dato and his
wife also bought a P26.7-mil-
lion property in San Francisco
in 2007. Dato, unlike Mikey, de-
clared ownership of the property
in his 2008 SALN.

Afollow-up VERAFilesreport
last Sept. 6 found out that Mikey
failed to declare to the Commis-
sion on Elections campaign con-
tributions that he had received
for the last two congressional
elections. (“Following the Mikey
trail: 2004, 2007 declarations
show no campaign contribu-
tions”, http://www.verafiles.org/
index.php/focus/327-following-
the-mikey-trail-2004-2007-dec-
larations-show-no-campaign-
contributions) Mikey earlier said
on national television that his
declared net worth jumped from
P5.7 million in 2001 to P74.4 mil-
lion in 2004 and P99.2 million in
2007 partly because of campaign
contributions and wedding gifts.
Mikey wed his second cousin An-
gelain 2002.

His statements of contribu-
tions and expenses in the 2004
and 2007 elections, however,
did not list any campaign dona-
tions, according to VERA Files.
The law mandates candidates

-0 TRIPLE CHEERS OF THE MONTH =-

declare contributions in all
forms and amounts by donors.

Another PCIJ story, “For Char-
ity, Vanity, Whatever? Arroyos run
a horde of foundations”, reported
how members of the First Family
as well as relatives and support-
ers have numerous foundations
and non-governmental organiza-
tions (http://www.pcij.org/sto-
ries/2009/arroyo-foundations.
html, Sept. 8). Some of these foun-
dations “were at front and center
of the so-called ‘fertilizer fund
scam’ that saw millions of pesos
meant to buy fertilizer for farmers
released to foundations just a few
weeks before the 2004 elections.”
Most of these organizations, ac-
cording to PCIJ, did not apply
for Philippine Council for NGO
Certification accreditation. In ad-
dition, all these organizations ap-
parently failed to publicly disclose
their sources of funding as well as
their projects.

LITO OCAMPO

Pro-active election
coverage

CHEERS TO ANC for re-

minding the public of the
high stakes in the upcoming
2010 elections. ABS-CBN 2’s
sister channel has been pro-ac-
tive in airing live programs that
focus on the issues in next year’s
elections. One example was its
airing live last Sept. 21 a forum
on poll automation, including a
presentation on the process dur-
ing election day using precinct
count optical scan machines
(PCOS).

The 90-minute “ANC Pres-
ents: A 2010 Poll Automation”
forum discussed questions re-
garding poll automation, es-
pecially the reliability of PCOS
machines to count, transmit,
and canvass votes. Representa-
tives from Smartmatic and Total
Information Management pre-
sented how a PCOS machine will
be used during election day.

Previously, ANC aired live
fora with presidential candi-
dates.




PJRREPORTS @ SEPTEMBER-OCTOBER 2009 5

%) c-==s IIMIONITIORY == |2

Association of Southeast Asian Na-
tions (ASEAN), signed the treaty
declaring the region a nuclear
weapons-free zone. Simbulan sug-
gested measures that will “enforce
and implement the spirit and letter
of the treaty and put more muscle
into the SEA-NWFZT Commission
which ASEAN established a few
years ago in Manila.”

Simbulan is a University of the
Philippines professor and a senior
fellow at the Center for People
Empowerment in Governance.

In disguise

{‘_'LJEERS TO Sunday Inquirer
== Magazine for publishing
a political advertisement thinly
disguised as a feature article on
Sen. Loren Legarda last Aug. 30.
The cover story, with the title
“Sen. Loren Legarda, Eyeing a
Green Presidency”, hit two birds
with one stone: first, it declared
Legarda’s bid for presidency and
second, it distinguished her brand
from everyone else. “With climate
change threatening the basic hu-
man rights of the people...Legarda
is all the more motivated to take
up the cudgels and lead the coun-
try to a safer and more secure fu-
ture,” the article went.

A mid-shot of a smiling Le-
garda figured at the cover, while
the article itself ran for two full
pages, occupying the magazine’s
centerfold.

The Fair Elections Act, howev-
er, requires that “print advertise-
ments shall not exceed one-fourth
(1/4) page in broadsheet and one-
half (1/2) page in tabloids thrice
a week per newspaper, magazine
or other publications.” It also pro-
hibits early campaigning, political
advertising, and any “partisan po-
litical activity” that aims to solicit
votes and support for a candidate
when outside the campaign peri-
od. The election period, according
to the Commission on Elections,
is from Feb. 9, 2010 until May 8,
2010.

But it's not only the Sunday
Inquirer Magazine that’s abet-
ting the violation of the law. Other
publications are equally guilty.

No attention

.\"’) JEERS TO the Manila Bulle-
“==""tin for its perfunctory report-
ing of government efforts to miti-
gate the crisis in Mindanao. Last
Sept. 4, the Bulletin failed to give
adequate space and explanation to
a story that warranted national at-
tention, especially because local and
international human rights organi-
zations have already declared the

situation “critical”. “Hand-in-hand,
the Department of Social Welfare
and Development (DSWD), local
government units (LGUs), Philip-
pine National Red Cross, and other
concerned government agencies
and non-government organizations
helped the affected persons or fam-
ilies,” the paper reported. (“Gov't
aids 100,000 crisis victims”™)

However, there was no men-
tion of the causes behind the
displacement and dislocation of
thousands in Mindanao, some of
them from indigenous groups, or
of their conditions. Despite the
magnitude of the crisis, the story
occupied a small space at the back
page. The article should have men-
tioned that the crisis was largely
the outcome of conflict—the ma-
jority of the evacuees left their
communities when government
troops arrived to occupy the area.
Other important details were also
missing, such as the evacuation
centers, the conflict-ridden areas,
as well as quotes from the actual
evacuees themselves.

Lost in translation

(‘j JEERS TO the Manila Bul-
=" letin for misinformation. On
Sept. 7, a three-paragraph report
was headlined “Bangit sees deci-
sive end to insurgency”. Yet, a close
reading of the article will reveal
that there were no quotes from Lt.
Gen. Delfin Bangit that mentioned
the “insurgency”. He merely ad-
dressed the army field command-
ers at a seminar-workshop and
leader’'s symposium, saying: “Be
shining examples of discipline, pro-
fessionalism, and positive values
and practices not just to our troops,
but to members of your respective
communities. As you exemplify
good values in your deeds, we can
win hearts and minds.”

Wreck

\_‘j/JEERS TO The Daily Tri-
== bune for hyping its report
on Aug. 27, “Palace, race foes out
to unite against Erap as star ris-
es”. The article was largely based
on unfounded speculations from a
single source.

The article states that presiden-
tial administration and opposition
bets are planning to unite against
former president and convicted
plunderer Joseph “Erap” Estrada
because they are bent on “engaging
in character assassination against
the deposed leader.” The report
called the alliance of opposition
and administration contenders as
the “wrecking crew”.

The report further speculat-
ed that the revival of the double

murder case of Bubby Dacer and
Emmanuel Corbito, in which Es-
trada is implicated, is part of the
“wrecking crew’s” grand plan.

While it is basic to journalism
to have multiple sources especially
when there is controversial infor-
mation, the Tribune article only
had a single source: Sen. Miriam
Defensor Santiago.

TELEVISION

@
©
©
©

Singson

Perpetuating biases
and prejudices

LITO OCAMPO

\”‘_-j/JEERS TO Teledyaryo's
== “Editoryal ng Bayan (The
People’s Editorial)” segment last
Sept. 9 that was biased for Deputy
National Security Adviser Luis
“Chavit” Singson regarding his
alleged beating of former partner
Rachel “Che” Tiongson.

Tiongson had told the media
that she had long been separated
from Singson before she went out
with someone else. She filed charg-
es against the former governor for
physical abuse. But Singson denied
that they're separated and even
added that Tiongson should have
been thankful that he didn’t kill her
for cheating on him. Tiongson with-
drew her civil case against Singson
last Sept. 30.

The opinions of commenta-
tor Rafael Dante Cruz displayed
skewed views which supported
the statements of Singson, who
is a known Malacafang ally. Not
only was this segment biased, it
also reeked of sexism.

Cruz asked “...babae lamang
daw ba ang dapat bigyan ng pro-
teksyon, eh paano na ang mat-
song mga lalaki? ‘Di ba meron
din silang dangal at karangalan
na dapat pangalagaan? (Should
protection only be given to wom-
en, what about macho men? Don’t
they have their dignity and honor
to protect as well)?”

He added, “Naiwan si Singson,
sugatan ang puso at buong pag-
katao. Tama, dapat na mahalin
ang kababaihan. Ito'y larawan
ng ating butihing ina. Pero de-
pende naman siguro sa klase ng
mga babae, hindi babaeng halip-

arot, hindi ang namamangka sa
dalawa o tatlong ilog. Ang gani-
tong uri ng mga babae ay dapat
na malunod sa sariling ilog ng
kabaliwan (Singson was left with
a wounded heart and being. It's
right to love women. They are the
picture of our beloved mothers.
But this depends on the character
of the women, not those who are
flirtatious, not those who relate
to several men at the same time.
These kinds of women should
drown in their own madness).” B

Aquino LITO OCAMPO
Arare peek
WM CHEERS TO Newsbreak for

its nine-part series on how
second cousins and 2010 presi-
dential candidates Gilberto Co-
juangco Teodoro (of Lakas-Kam-
pi-CMD) and Benigno Cojuangco
Aquino 111 (of the Liberal Party)
ended up as political rivals. The
series traced the history of the Co-
juangcos, one of the most influen-
tial families in Philippine politics
and business.

With the series, Newsbreak
gave Filipinos a glimpse of the dy-
namics and dynastic character of
Philippine politics.

The series was based on "Fam-
ily Feud”, the second chapter of
the book “Boss Danding” by Earl
G. Parrefio. The series ran from
Sept. 21 to Oct. 2. Danding is the
politically influential business ty-
coon Eduardo Cojuangco Jr., un-
cle of both Teodoro and Aquino.

Full participation

W CHEERS TO Bulatlat for a
timely examination of Phil-
ippine democracy and elections.
Benjie Oliveros, in his analysis
“Name Recall, The Folly in Philip-
pine Elections”, states why name
recall alone can clinch victory for
any political contender, even in
the utter lack of platform and sub-
stance.
The article also cited the fail-
ings of various institutions, in-

cluding the media, for the flawed
system of democracy, in which
voting “is the only expression of
the people’s sovereign will and
participation in governance.” But
voting, Oliveros asserts, should
not constitute all of the people’s
political participation. “It should
only complement direct political
action by a people asserting their
sovereign will.”

Roots of the
Mindanao conflict

M CHEERS TO MindaNews
for providing consistent
coverage on the developments of
the peace process in Mindanao,
especially the peace talks between
the government and the Moro Is-
lamic Liberation Front (MILF).

One article by MindaNews
columnist Patricio Diaz discussed
in a three-part series the history
of the so-called Mindanao con-
flict; the struggle for Muslim au-
tonomy; and the renewed efforts
for peace after the failed signing
of the Memorandum of Agree-
ment on Ancestral Domain in
2008 (published on Sept. 12, Sept.
17, and Sept.21 in Diaz’s column
“Comment”).

Diaz's article “Pride Chicken’
and Peace” was on how pride played
a major role in the Mindanao con-
flict. The first article showed how
that pride “aggravated” the fight
over politics and land ownership in
Mindanao and “fueled” the ongoing
violence between some Muslims
and Christians.

The second part discussed the
“three phases of Muslim auton-
omy”—the creation of Regional
Autonomous Governments IX
and XII under the Marcos ad-
ministration, the creation of the
Autonomous Region in Muslim
Mindanao (ARMM) in 1989, and
the reorganization of ARMM in
1996—while the third part looked
into how local leaders in Mindan-
ao are trying to influence the on-
going peace negotiations between
the government and the MILF.

‘Market failure’

W CHEERS TO GMANews.TV
for its Sept. 15 special report
onwhy medicine remains inaccessi-
ble to many Filipinos, especially the
poor (“For profitable RP drug in-
dustry, price cut is a pill that's hard
to swallow”, http://www.gmanews.
tv/story/172359/for-profitable-rp-
drug-industry-price-cut-is-a-pill-
thats-hard-to-swallow/_/2/). The
report cited “lack of competition”
in the drug industry as one reason
behind it. B



PJREPORTS ® SEPTEMBER-OCTOBER 2009 - .

Peddling shoddy 2oods

The range of TV programs is very narrow, consisting of local and
foreign soap operas, game shows, canned foreign cartoon shows
that have been dubbed in Filipino, and noontime shows

B By Edsel Van DT. Dura with reports from

Alaysa Tagumpay E. Escandor

DIOCY PERVADES the airwaves these days, no
thanks to television stations that perpetually ped-
dle cheap entertainment.

PJR Reports watched all the programs of ABS-
CBN 2 and GMA-7 in one day (July 15), from sign-

on to sign-off.

The monitor confirmed some-
thing the public has long suspect-
ed: the dominance of entertain-
ment programs in the offerings
of rival channels ABS-CBN 2 and
GMA-7. And it's the kind of en-
tertainment that is shrill, banal,
and senseless.

The range of programs is also
very narrow, consisting of local
and foreign soap operas, game
shows, canned foreign cartoon
shows that have been dubbed in
Filipino, and noontime shows.
What's wrong with this picture?
The undeniable focus by the tele-
vision networks on entertainment
diverts people’s attention to mat-
ters that are of little or no impor-
tance.

Noontime shows Wowowee
and Eat Bulaga, the climax of
local TV programming, are espe-
cially popular for the promise of
instant cash, the giddy hosts, and
bouncing female dancers.

Furthermore, the shows have
often been criticized for promot-
ing a culture of mendicancy and
apathy among its viewers.

“Shows like these offer a way
out of poverty through the magic,
the razzmatazz of television. Never
mind hard work or social reforms.
The key lies in the luck of the draw,
the promise of salvation provided
by a celebrity entertainer,” said
journalist Sheila Coronel in her
Feb. 9, 2006 speech “Wowowee:
Television and the perils of ped-
dling dreams” at the wake of the
Ultra tragedy on Feb. 4, 2006 that
killed 71 people and injured more
than a hundred others.

“Is it any wonder that the
following of TV programs like
Wowowee resembles that of a
messianic cult? And isn't Willie
Revillame (Wowowee host) some
sort of messiah of the idiot box?”
added Coronel, who is currently

director of the Tony Stabile Cen-
ter for Investigative Journalism of
New York’s Columbia University.

Charges of reckless impru-
dence resulting in multiple ho-
micide and multiple physical in-
juries were filed against the top
executives of ABS-CBN 2 by the
National Bureau of Investigation
in March 2006, but until now the
case is yet to be resolved. (see re-
lated story)

Indeed, the “idiot box” tag of-
ten used to describe TV is only too
well justified by its entertainment
programming.

Ratings war

TV entertainment shows are
apparently produced for no other
reason than that they're likely to
rate by appealing to the lowest
common denominator. And TV
ratings determine where advertis-
ers will put their money.

“The numbers, however, don’t
provide qualitative information
such as what makes a program
popular, or why audiences are
watching it.... This leaves the
networks second-guessing their
audiences’ tastes,” Luz Rimban,
a member of the Board of Trust-
ees of the investigative journalism
group VERA Files, wrote in “TV
Wars: Not Without Danger” in the
Dec. 2002 issue of the Philippine
Journalism Review.

“And this is where the danger
lurks: in the absence of a swift,
precise and definable mechanism
that could provide the whys that
numbers can’t supply, networks
and advertisers (simply) equate
high ratings with audience ap-
proval,” Rimban added.

While trying to outdo each
other, what the two major TV
stations actually accomplish is to
copy and imitate the other. The
result is a homogeneity of con-

tent, themes, treatment, plot, and
programs. For instance, telenove-
las in both stations have romance
as dominant theme, portraying
the timeworn concept of damsels
in distress and the men who save
them.

Most of these telenovelas are
unoriginal as they are adapted
from comic strips, pocketbooks,
films or from foreign programs.
These include ABS-CBN 2's Kam-
bal sa Uma, Precious Hearts Ro-
mances, Maria De Jesus, Boys
Over Flowers, and Only You.
Similar GMA-7 shows include
Ngayon at Kailanman, Kung
Aagawin Mo ang Lahat sa Akin,
Zorro, La Lola, and Rosalinda.

Is there really a public fasci-
nation for programs about twins
that the two biggest stations try
to outcrass the other on this? If
ABS-CBN 2 has Kambal sa Uma,
a show about twin sisters who do
not look alike but share the physi-
cal features of a rodent, GMA-7
also has twin sisters whose only
similar features are their big nos-
es in the show Kambalilong. ABS-
CBN 2 also has a canned foreign
“telenovela” in the morning, the
Amazing Twins.

The telenovelas take up on the
average 20 percent of the program
schedules of the stations. But tele-

Photos by LITO 0CAMPO ~ Novelas do not make up for the
('I) ABS-CBN 2 Program Schedule on July 15
ol Percentage of

04:30am DZMM TeleRadyo (45 mins) News 3.8%
05:15am Kape't Pandesal (15 mins) Entertainment (Evangelical) 1.27%
5:30am  Umagang Kay Ganda (3 hrs) News Magazine 15.19%
08:30am Amazing Twins (35 mins) Entertainment (Syndicated) 2.95%
09:05am Blue Dragon (20 mins) Entertainment (Children’s show) 1.69%
09:25am Naruto (20 mins) Entertainment (Children’s show) 1.69%
09:45am Ang Pangarap ni Cosette (35 mins) Entertainment (Children’s show) 2.95%
10:20 am Ruffa & Ai (1 hr) Entertainment (Talk show) 5.06%
11:20 am Pilipinas Game KNB? (55 mins) Entertainment (Game show) 4.64%
12:15pm Wowowee (2 hrs, 55 mins) Entertainment (Variety show) 14.77%
03:10 pm Kambal Sa Uma (25 mins) Entertainment (Drama) 2.11%
03:35 pm Precious Hearts Romances (35 mins) Entertainment (Drama) 2.95%
04:10 pm Maria De Jesus (40 mins) Entertainment (Drama) 3.38%
04:50 pm Mr. Bean (20 mins) Entertainment (Comedy) 1.69%
05:10 pm  Uncle Max (15 mins) Entertainment (Syndicated) 1.27%
05:25 pm Miss No Good (35 mins) Entertainment (Syndicated) 2.95%
05:55 pm  Boys Over Flowers (35 mins) Entertainment (Syndicated) 2.95%
06:30 pm TV Patrol World (1 hr, 15 mins) News 6.33%
07:45pm May Bukas Pa (45 mins) Entertainment (Drama) 3.8%
08:30 pm  Only You (45 mins) Entertainment (Drama) 3.8%
09:15 pm Tayong Dalawa (30 mins) Entertainment (Drama) 2.53%
09:45 pm The Wedding (30 mins) Entertainment (Drama) 2.53%
10:15 pm  Showbiz News Ngayon (45 mins) Entertainment Magazine 3.8%
11:00 pm Bandila (30 mins) News 2.53%
11:30 pm Probe (40 mins) Public Affairs (Blocktimer) 3.38%

Total Time: 19 hours, 45 mins 100%




PJRREPORTS @ SEPTEMBER-OCTOBER 2009 .7

entire entertainment programs
of GMA-7 and ABS-CBN 2 which
take the lion’s share in airtime, an
estimated 70 percent, as opposed
to the 30 percent allotted for news
and public affairs programs.

However, the 30 percent ex-
ceeds the 30 minutes of daily
newscast required by the 2007
Broadcast Code of the Kapisanan
ng mga Brodkaster ng Pilipinas
(KBP/Association of Broadcasters
of the Philippines).

This may look like good news
but it should not overshadow the
fact that the abundance of en-
tertainment programs means a
shortfall in information.

For example, television net-
works are required to allot at least
15 percent of daily airtime “suit-
able for viewing for children” (Art.
11, Sec. 2 of the KBP Broadcast
Code). Based on the PJR Reports
monitor, these programs are all
canned foreign cartoon series.
The question is do these types of
cartoon shows “contribute to the
sound and balanced development
of children” (Art. 11, Sec. 3) and
do they “complement what chil-
dren learn from school” (Art. 11,
Sec. 7), among others.

And while there is more air-
time given to news and public
affairs than required, it doesn't
remedy the problematic blurring
of lines between news and en-

-

tertainment that's happening in
broadcast news today.

“The rush to score a scoop, the
inordinate focus on crimes of pas-
sion, sex and violence, the flood
of gossip that passes for enter-
tainment news (often generated
by the networks to promote their
stars), the mercenary melding of
information and entertainment
(“infotainment”)—these seem to
have removed broadcast jour-
nalism from the business of pre-
senting the relevant truth,” Lito
Zulueta said in “Jay: Censuring
TV ‘infotainment’™, http://www.
manunuri.com/reviews/jay_cen-
suring_tv_infotainment). Zulueta
is an editor and editorial writer of

the Philippine Daily Inquirer.

Self-regulation

This is not to say that the
broadcast media are not regu-
lated. Member-broadcast stations
must adhere to certain guidelines
stipulated in the 2007 KBP Broad-
cast Code.

Complaints about violations of
the Broadcast Code may originate
from the public or from KBP’s
own monitoring. The KBP Stan-
dards Authority, which is com-
posed of 13 members appointed
by the KBP Board of Directors,
serves as the complaints board of
the broadcast media.

In addition, there are also gov-

aJ
(SN A |GMA-7 Program Schedule (July 15, 2009)
Total Time
04:30am  Reporter's Notebook (45 mins) Public Affairs (Replay) 2.23%
05:15am  Unang Hirit (3 hrs, 25 mins) News Magazine 16.13%
08:40am  Pokémon (25 mins) Entertainment (Children’s show) 1.24%
09:05am Jackie Chan Adventures (20 mins) Entertainment (Children’s show) .99%
09:25am  Buzzer Beater (20 mins) Entertainment (Children’s show) .99%
09:45am  Hunter X Hunter (30 mins) Entertainment (Children’s show) 1.49%
10:15am  Johnson’s Mommy Diary (10 mins) Entertainment (Talk show) .50%
10:25am  SiS(1hn) Entertainment (Talk Show) 4.96%
11:25am LaLola (30 mins) Entertainment (Syndicated) 1.49%
12:05pm EatBulaga (2 hr, 5 mins) Entertainment (Variety show) 10.17%
02:10 pm  Daisy Siete: Kambalilong (50 mins) Entertainment (Drama) 2.49%
3:00 pm Ngayon at Kailanman (45 mins) Entertainment (Drama) 2.23%
03:45 pm  Kung Aagawin Mo ang Lahat sa Akin (45 mins) Entertainment (Drama) 2.23%
04:30 pm  Chi Princesses (30 mins) Entertainment (Syndicated) 1.49%
05:00 pm  Hole in the Wall (35 mins) Entertainment (Game show) 1.74%
05:35pm  All My Life (40 mins) Entertainment (Drama) 1.99%
06:15pm 24 Oras (1 hr, 25 mins) News 6.20%
07:40 pm  Zorro (45 mins) Entertainment (Drama) 2.23%
08:25 pm Rosalinda (45 mins) Entertainment (Drama) 2.23%
09:10 pm  Adik Sa’yo (45 mins) Entertainment (Drama) 2.23%
09:55 pm  Cruel Love (45 mins) Entertainment (Drama) 2.23%
10:40 pm  Wow Hayop (30 mins) Entertainment 1.49%
11:10 pm  Saksi (30 mins) News 1.49%
11:40 pm  Born To Be Wild (35 mins) Public Affairs 1.74%
Total Time: 20 hours, 15 mins 100%

—0 STILL [AINIS IT IN =——

B By Alaysa Tagumpay E. Escandor

T HAS been three years since the Wowowee tragedy, in which 74 people,

most of them elderly, died, and hundreds were injured. The show suppos-

edly generated a lot of soul-searching within the television, and in general,

media industry. Many concluded that, with the current thrust of Philippine
television, the Wowowee tragedy was merely waiting to happen.

Over 40,000 Filipinos, some of them from the most isolated islands in the
country, camped for days outside the PhilSports Stadium (also known as Ul-
tra) in the fervent hopes of becoming instant millionaires. The stampede that
followed was harrowing, in one sense because the incident was a reflection of
how the media responded to, even capitalized on, the ills of the country. For all
its claims at helping the poor, the game show can’t propose solutions to the
widespread misery that motivates many to watch and, if lucky, participate in
the program.

There were, of course, resolutions, with the ABS-CBN 2 management dis-
playing some degree of willingness for a change in programming and thrust. The
public discussion that followed was productive if only because academics, jour-
nalists, media practitioners, businesspeople, and individuals came together to
reflect on the tragedy, and raised hitherto taboo questions.

The consensus was that television’s emphasis on entertainment was a key
problem—and it’s the kind of entertainment that peddles escapist dreams of
romance and wealth to entice a people mired in poverty into tuning in. Game-
shows such as Wowowee take up most of broadcast time, while not enough
time is given to news and current affairs. Next to Umagang Kay Ganda, Wowow-
eestill took up around 15 percent of daily program time, with hardly any change
in the format of the show.

Despite the Children’s Television Act of 1997, which requires that a mini-
mum of 15 percent of daily broadcast time be allotted for children’s shows,
there are few programs that aimed at educating children outside the school.
Violence, crime, and sex still dominate air time. And profit is still the singular
driving determinant of broadcast programs.

Children’s shows accounted for a mere nine percent of total broadcast time, a
far cry from the 15 percent required by law. In 2001, a study by the Children’s Televi-
sion Foundation found that 50 percent of television shows—364 over 728 television

shows contained themes of aggression. The same still holds true today.
Meanwhile, for all the wringing of hands that went on when the Ultra tragedy
killed 74 people, Wowowee is still airing—and raking it in. ll

ernment regulating agencies like
the Movie and Television Review
and Classification Board (MTRCB)
and the National Telecommunica-
tions Commission (NTC).

The NTC, which supervises
the allocation and use of broad-
cast frequencies, uses the KBP
Broadcast Code in implementing
program rules and regulations.
The MTRCB, an agency under
the Office of the President, can
suspend TV programs for viola-
tion of any law and also rate TV
programs.

“Unfortunately, these mecha-
nisms have proven inadequate to
discipline erring members of the
media community. Tedious and
cumbersome, they are often ob-
served in the breach,” Center for
Media Freedom and Responsi-
bility (CMFR) executive director
Melinda Quintos De Jesus wrote
in a conference paper titled “The
Broadcast Media: Public Informa-
tion or Entertainment?”

Can the broadcast media ef-
fectively self-regulate when the
present codes of conduct are er-
ratically followed? It comes as no
surprise that some lawmakers are
pushing for government interven-
tion in media through such mea-
sures as the Right of Reply bills,

which would compel broadcast
stations to give airtime to anyone
aggrieved by the media.

But government intervention
is not the solution to the weak-
nesses of self-regulation. What is
missing in the equation of media
self-regulation is a public that
is media literate and militant
enough to demand from broad-
cast stations to adhere to its own
standards by providing “a varied,
well-rounded and comprehensive
service of information, education,
and entertainment for audiences
of different ages, interests, and
tastes,” according to the Broad-
cast Code of the Philippines (Sec-
tions 36 to 41).

“With the support and advice
of practitioners’ groups, a me-
dia literacy program as a means
to develop a public that can help
strengthen the capacity of the me-
dia to regulate themselves can be
developed, planned and imple-
mented by media organizations
themselves; by journalism and
communication schools; by me-
dia advocacy groups; and by non-
governmental organizations,”
Luis Teodoro, deputy director of
CMFR, wrote in “Watching the
Watchdog: Media Self-Regulation
in Southeast Asia”. l



g PJRREPORTS e SEPTEMBER-OCTOBER 2009

Human Righis
Reportage Revisited

Making the voiceless heard and helping protect
the vulnerable is both a human and journalistic
duty

B By Kathryn Roja G. Raymundo

HE RECENT surge in human rights violations

and abuses has aroused renewed interest on

the issues involved. The media as well as vari-

ous individuals and groups have described the

worsening situation as equal to if not surpass-
ing the repression and state of terror during the Martial
Law years.

Human rights reporting is not
new in the Philippines. The hu-
man rights situation during the
Marcos administration had led
the alternative media to focus on
human rights. But after the fall of
the Marcos dictatorship, much of
the media lost interest in it. To-

Seminar-workshop participants, speakers and organizers

day, the mainstream media have
again taken notice of extrajudicial
killings, enforced disappearances,
the killing of journalists, and the
attacks on migrants, women, chil-
dren, and indigenous peoples’
rights. The current reporting has
been erratic and often without

seminar-Workshop on Human
Rights Reporting

organized by the
Center for Media Freedom and Responsibility

The Asia Foundation

September 10-13. 2009

Banilad

context, however, despite the me-
dia’s emerging appreciation of the
relevance of the issue.

In a country supposedly famil-
iar with human rights violations
and abuses, it is the obligation of
every citizen to understand human
rights. The media are indispens-
able in this process, and making
the voiceless heard and helping
protect the vulnerable is both a
human and journalistic duty.

CMFR seminar-workshop

As part of its effort to provide
continuing education for journal-
ists, the Center for Media Free-
dom and Responsibility (CMFR)
organized, with support from the
USAID through The Asia Founda-
tion, the “Seminar-workshop on
Human Rights Reporting” held

Montebello Villa Hotel

from Sept. 10 to 13 in Cebu City.
Twenty-eight print, broadcast and
online journalists from Visayas
and Mindanao participated.

CMFR Executive Director Me-
linda Quintos de Jesus said the
seminar-workshop was meant to
“raise the capacity of journalists
to write more and better human
rights stories.”

The seminar provided basic
information about national and
international laws, covenants, and
protocols that deal with human
rights; the contexts in which hu-
man rights are exercised, limited,
or violated in the Philippines; and
panel discussions on the different
aspects of human rights report-
ing. It ended with a workshop in
which the participants were asked
to put this all into practice.

Photos by KATHRYN ROJA G. RAYMUNDO



PjR'\’EPORTS e SEPTEMBER-OCTOBER 2009

De Jesus added: “We hope
that with some bit of training,
we can help you to present with
greater awareness the HR issues
involved. With this kind of jour-
nalistic orientation, news report-
ing can actually make citizens and
government officials more aware
and more sensitive about the pro-
tection of human rights.”

Journalist's duty

The weaknesses of human
rights reporting are the same as
those that besiege other areas of
news coverage: unverified infor-
mation, lack of context, and sen-
sationalism. There is also the ten-
dency to misrepresent sectors and
to leave the motives and causes of
the violations unquestioned.

The participating journalists
acknowledged the vulnerabilities
and faults of the press. They cited
a number of reasons why news or-
ganizations and journalists find it
difficult to consistently cover hu-
man rights issues and to improve
their news coverage.

They found human rights re-
porting to be complicated and
tricky. Aside from the problems
caused by the media outlets’ ad-
herence to conventional news
values, the participants noted
the organizational policies that
limit their reporting to well-tried
formulae, their own biases which
interfere with the way they pres-
ent their reports, and their com-
mitments or advocacies which
compete with the interests of their
employers.

As the world changes, news
organizations and journalists
are expected to keep up. The
press cannot afford to sit back
and keep doing the same stories
it has been doing. The stories
may remain in some ways the
same, but there are also many
things that make the events to-
day different.

In reporting human rights,
journalists need to make sure
that they keep up with the chang-
ing context of the issues. Aksyon
Radyo Bacolod (Action Radio

In reporting
human rights,
journalists
need to make
sure that they
keep up with
the changing
context of the
issues

Bacolod) reporter Julius Mariv-
eles said “To whom much is giv-
en, much is required....I believe
we (journalists) are supposed to
be advocates and defenders of
rights.” With the constitutionally
guaranteed freedom of expression
and of the press, the media have
the accountability to ensure that
these rights are exercised in the
service of the public.

Walter Balane of Mindanews
said that journalists do not always
have to be in an adversarial, com-
bative mode; well-written reports
and their effective presentation
can actually encourage leaders,
sectors, and the public to act bet-
ter. “Our primary job is to report,
but we also need to educate.”

CMFR Deputy Director Luis
Teodoro said: “It is part of the
journalist's duty to report and
explain the particularities of the
human condition. Reporting and
explaining the bad helps change
it. Reporting the good helps en-
courage it.”

In their expert opinion

The resource persons at the
seminar-workshop included pro-
fessionals, academics, and lead-
ers of civil society organizations
which support the promotion of
human rights.

The program allowed these
experts to evaluate the current
coverage of human rights in their
respective fields as well as suggest

Rhodamae Hernandez
Sun.Star Davao

Mariveles (center)

ways on how to report the differ-
ent aspects of human rights.
Miriam Coronel Ferrer, who is
a leading convenor of Sulong CAR-
HRIHL (Comprehensive Agree-
ment on Respect for Human Rights
and International Humanitarian
Law) and a political science profes-
sor at the University of the Philip-
pines (UP), discussed the context
of human rights during times of
conflict. She suggested that stories
should be framed keeping in mind

the constitutional imperatives and
provisions as well as international
treaties and conventions. She also
encouraged journalists to do CAR-
HRIHL-based war reporting.

Ferrer said media outlets
could use discourse analysis to
understand what type of mes-
sages they communicate to the
public: what is being said or not;
what are the underlying premises
in what is being said; the choice of
words and images; and the use of
language.

Sophia Flor Perez-Garduce,
spokesperson of SALINLAHI Al-
liance for Children’s Concerns,
discussed human rights viola-
tions against minors. She also
highlighted the good practices
of media in reporting the chil-
dren’s rights: exposing/calling
attention to cases of rights viola-
tions; coverage that contributes
to child protection and to policy
review and formulation; and en-
hancing public awareness.

Another UP professor, Carolyn
Israel Sobritchea of the UP Asian

Center, handled the panel on gen-
der and media. Sobritchea said
there are three things to remem-
ber in reporting about women: re-
spect, protect, and engage.

She said respect includes veri-
fying the accuracy of information
and avoiding the use of stereo-
types and sensational presenta-
tions. Journalists have the obliga-
tion to protect women from harm
and danger. Lastly, she reminded
the participants that it is also im-
portant for the media to promote
gender equality.

The last panel discussion was
on reporting the rights of migrants
and minorities.

Ma. Nieves Confesor, a core
faculty member and executive
director at the Asian Institute of
Management Team Energy, Cen-
ter for Bridging Societal Divide,
explained the terms of confusion
in the issues of migration and
what a rights-based approach to
migration means: migration in
conditions of dignity, equity, jus-
tice and security and not just “safe
migration”.

Vice chair and managing trust-
ee of INCITEGov Teresita Quintos
Deles shared the story of indige-
nous peoples and how the media
have covered their concerns over
the years. She asked the partici-
pants to remember “three Cs”:
context, characters and interests,
and consequences.

Together with De Jesus and
Teodoro, MindaNews editor
Carolyn Arguillas facilitated and
critiqued the workshop outputs.
The participants wrote news sto-
ries on human rights using the
knowledge shared during the
panel discussions, the presenta-
tions of the speakers, and ses-
sion handouts. &



10~

PJRREPORTS e SEPTEMBER-OCTOBER 2009

ESS

VAN

D

=ik

=G

From page 1
River continues to swell to record
proportions.

In all three places—Arayat, Tat-
alon, and Provident—rescue efforts
came too late, if at all.

While all the above was happen-
ing, defense secretary Gilberto Te-
odoro Jr., chair of the National Di-
saster Coordinating Council (NDCC),
makes one of his first public ap-
pearances after the storm’s initial
deluge to explain why rescue ef-
forts were sluggish by saying that
NDCC had only “more or less 25”
rescue boats for the metropolis’s
11-million population.

During Teodoro’s press confer-
ence, hundreds had already left their
homes. Television footage shows
people from inundated communi-
ties wading through water that seems
more swamp than flood. The images
seem surreal because, for one, the
severity of the storm was not antici-
pated, catching many unaware. The
rampaging water left people in terror,
the streets impassable, whole com-
munities submerged. The heavens, it
seemed, had put a curse on the land.

This was tropical storm Ondoy
(international code name Ketsana),
whose rains on Sept. 25 to 26 were
unlike any the country has seen in
four decades. Initially, most thought
the storm would be like any other,
in which damage was inevitable but
manageable. But Ondoy dumped
more rain in six to eight hours than
the standard amount Metro Manila
receives in a month, resulting in
a disaster that stunned the entire
country and even the international
community.

Just four hours after Ondoy'’s ac-
tual landfall, the rainfall had peaked
at 90 millimeters; compare that to
the country’s average daily rainfall of
only 11.3 millimeters. Combined with
the southwest monsoon, the storm
wreaked the worst possible damage
on eight of the country’s regions, af-
fecting close to 500,000 persons.

From Sept. 24 to Oct. 6, PJR Re-
ports monitored reports from tele-
vision, print, and selected online
sites on tropical storm Ondoy and
the trajectory of events resulting
from the storm. The reports moni-
tored were from GMA-7's 24 Oras
and Kapuso Mo, Jessica Soho, ABS-
CBN 2's TV Patrol World and Ban-
dila; newspapers Philippine Daily
Inquirer, Manila Bulletin, and The

EPOIRI

Philippine Star; and news web sites
Newsbreak, Philstar.com, Mb.com.
ph, Inquirer.net, Bulatlat, Pinoy
Weekly, and abs-cbnNEWS.

Deaths and losses

The findings of PJR Reports
shared that the bulk of the news
concentrated on crushing stories of
death and loss. Ondoy, and the dev-
astation that came with it, was the
topic of headlines and primetime
news for over a week, and as of this
writing was still on the front pages.

Right at the onset of the flood,
media followed the mass migration
of people from submerged commu-
nities to evacuation centers. The re-
ports were helpful, especially in the
first critical hours of rescue opera-
tions, when the absence of any di-
saster preparedness plan or even a
comprehensive map of flood-prone
areas in the metropolis was most
palpable. Thus, the accounts helped
give a rough sketch of which areas
were affected, which communities
had to be prioritized in rescue and
relief operations, and what was lack-
ing in the government response.

The news organizations closely
followed the actions of the presi-
dent, local authorities, local gov-
ernment units, and national gov-
ernment agencies, especially the
following: the NDCC, the Philippine
Atmospheric, Geophysical and As-
tronomical Services Administration
(PAGASA); the Department of So-
cial Welfare and Development; the
Department of Health; and the De-
partment of Agriculture.

The press religiously reported
the number of casualties, the dam-
age to property and agricultural
produce, the number of evacuees
and evacuation centers, health and
sanitation conditions in the evacua-
tion centers, the amount of calamity
funds needed for relief operations,
and the donations received.

The efforts of media to penetrate
flooded areas were commendable,
even heroic. “There are only two rub-
ber boats. They took a long time to re-
turn,” a GMA-7 news cameraperson
reported from Marikina, one of the
worst-hit by the storm.

The reporters also asked the tough
questions. Upon the prodding of a re-
porter from TV Patrol, Teodoro had
to explain why, more than 10 hours
after Ondoy’s landfall, rescue efforts
had yet to reach affected areas. “Res-

-

e

cuers were initially assigned to their
respective areas, but later had to be
diverted to Marikina, Cavite, Pasig,”
Teodoro said in Filipino.

What was the anticipated num-
ber of persons affected by the flood?
“We do not have the numbers, what
we know are the general affected ar-
eas: Pasig, Marikina, and Cainta.”

NDCC has 25 rubber boats, are
these enough? “Not enough,” was
Teodoro’s terse reply.

Sensationalism did prevail at
times over sobriety and substance.
ANC repeatedly aired, without ex-
planation, a dramatic file footage of
a group of people calling for help as
they rode across the raging Mariki-
na river. The media also immedi-
ately referred to typhoon Pepeng
(international code name Parma) as
a “super typhoon”, forgetting that
the cyclone had yet to gain enough
intensity to become one.

The media also tended to over-
indulge in stories of loss, going
overboard on the dramatic details
and doing too little analysis and in-
vestigation. At this writing the Phil-
ippine government had received an
estimated $5-million worth of relief
assistance. Yet, the government’s
apparent lack of adisaster prepared-
ness plan should have prompted the
press to ask where and how the aid
will be spent to help the victims, if it
does indeed reach them. In the en-
suing coverage, media should also
investigate and keep a close eye on
the government’s use of calamity
and emergency funds.

Journalism requires a healthy
dose of scrutiny and skepticism,
more so given the current admin-
istration’s blemished record on
transparency. What has become

of all the relief aid for the Ondoy
victims? What has become of the
P2-billion fund that has now been
reduced to just P29 million? Add to
that the donations from previous
years: $1 million in 2006 for recon-
struction and rehabilitation, and
$8.5 million in 2007 for humani-
tarian aid and disaster prepared-
ness.

The reports did not attempt to
make sense of the cacophony of con-
flicting statements from government
especially at the onset of the storm,
when both local and national authori-
ties seemed clueless on how to handle
the problem. For instance, Press Sec.
Cerge Remonde’s initial advice was
for people to stay within their homes,
admonishing those who were out in
the streets. In contrast, Quezon City
Mayor Feliciano Belmonte told his
constituents to leave their homes be-
cause it was “common sense” to evac-
uate as floodwaters rose.

The visible and the dramatic

While the media were close on
the heels of government agencies,
the efforts of government were
hardly scrutinized despite being
“reactive, and relief and emergency
centered,” says Carlos Padolina,
deputy director of the Citizens’ Di-
saster Response Center (CDRC).
CDRC is a non-governmental or-
ganization that promotes commu-
nity-based disaster management.
Government response has been ha-
bitually limited to emergency and
relief aid, virtually eschewing disas-
ter preparedness and rehabilitation.
“It hardly addresses the vulnerabili-
ties of sectors”, adds Padolina.

The networks ABS-CBN 2 and
GMA-7 were also notorious for un-
due self-publicity—their efforts at
corporate social responsibility were
constantly highlighted in each of
their own news programs. “Kapuso”
artists and “Kapamilya” celebrities



el

ARG,
FopvBS.c
WD 'I\hf\.

were conspicuously handing relief
goods in evacuation centers and
still-flooded areas. Upon the on-air
coaxing from a newscaster, and to
the loud cheering of his studio audi-
ence, Willie Revillame of Wowowee
pledged on-air to donate a million
to the victims of Ondoy.

In contrast, grassroots organiza-
tions and non-governmental organi-
zations were not given ample media
exposure, despite being at the fore-
front of community-based disaster
response and prevention efforts.

Reporting did not move far from
what was visible and dramatic. Only
the external face of devastation was
shown — the most common images
of which were loss of life and prop-
erty. The deeper causes and conse-
guences of the disaster received less
media attention.

Whatever happened to the
NDCC's Calamities and Disaster Pre-
paredness Plan, the aims of which
include drafting a comprehensive
policy on mitigating hazards?

Whatever happened to the
NDCC’s Comprehensive Emergency
Management Framework, which re-
quires response units to adhere to the
“Golden Hour Principle” — that criti-
cal period which spells the difference
between safety and disaster?

In the case of Marikina, for ex-
ample, the time lag between On-
doy’s peak rainfall and peak flood
was four to 12 hours (CP David,
Ph.D, et al. “Peak Flood and Flood

.................... ]

Heights in the Marikina River”). If
Marikina residents were evacuated
before peak flood, there would have
been fewer losses and casualties.

Indeed, disasters could have been
avoided altogether had some of the
government’s flood-control projects
materialized. Whatever happened,
for instance, to the Metro Manila
Flood Control Project 11 Comprehen-
sive Drainage System, a loan-funded
project that “intends to solve the sea-
sonal flooding that occurs especially
in Central Manila where the political
and socio-economic activities of the
entire country is centered”?

Whatever happened to the P4.5-
billion Pasig-Marikina River Chan-
nel Improvement Project and the
P5-billion CAMANAVA (Caloocan,
Malabon, Navotas and Valenzuela
City) flood control project?

Whatever happened to the P902-
million official development assis-
tance for the rehabilitation of Angat
Dam, and the construction of a flood-
mitigating hydraulic laboratory?

To be fair to the media, some of
them did attempt to investigate and
provide initial answers, among them
the online sites abs-conNEWS and
Newsbreak. Their investigation, how-
ever, was more the exception than the
rule, and has yet to be common prac-
tice for media practitioners.

The usual clichés
A disaster results from a hazard
that strikes a vulnerable community

incapable of coping and overcoming
its effects, according to the CDRC.
Thus, there is an essential differ-
ence between disaster and hazard,
something which the media have
been remiss in pointing out.

Moreover, Padolina says there is
adirect correlation between disaster
and vulnerability — the more vulner-
able a community is, the more sus-
ceptible it is to disaster.

Vulnerability pertains to the fun-
damental weaknesses of the com-
munity’s socio-economic, political,
and cultural system. Two factors
contribute to vulnerability. First is
the physical and geographical char-
acteristics of the community and the
country, which for the Philippines,
include being part of the Western
Pacific Basin and the Circum-Pa-
cific seismic belt, its being situated
between two major tectonic plates
(Pacific Plate and Eurasian Plate),
with 22 active volcanoes, and expe-
riencing seasonal droughts.

Second is the socio-economic
and political situation of the country.
Some of the indicators for this include
the amount of minimum wage versus
cost of living, the social and economic
classes in society, the availability of
social services, the quality of gover-
nance, and policies that address the
vulnerability of communities.

During the coverage of Ondoy,
it was common for reports to refer
to the flood as “the great equalizer”
or other such similar phrases, like
“mayaman o mahirap, parehas
nasalanta (both rich and poor were
devastated)”, as though the flood put
everyone on equal economic footing.
In TV Patrol’s Sept. 30 episode, a re-
porter said, “Mayaman man o mahi-
rap, hindi ligtas sa mga darating na
pag-ulan na dulot ng climate change
(Whether wealthy or poor, no one
is safe from the subsequent storms
brought by climate change”.)

This treatment shows a basic lack
of understanding in media regarding
the nature of disasters. The “great
equalizer” is nothing but a myth for
the simple reason that the poor are
more vulnerable and thus, less able
to cope with disasters than the privi-
leged. “Disaster (is) primarily a ques-
tion of vulnerability,” says the Center
for Disaster Preparedness in its book
“Citizenry-based and development-
oriented disaster response” (2001).

“Hindi naman tulad ng malling
na patas lang ang laban ng ma-
hirap at mayaman sa karanasan
ng konsumeristang kasiyahan sa
pang-araw-araw, ang pagbaha,
bagamat patas na pagdanas ng
pagdurusa’'t pagpapakasakit, ay
hindi naman dinadanas sa pang-
araw-araw. Dahil sa mismong
korapsyon ng pambansang pa-
munuan, nagiging exceptional
ang pagdanas ng pagsalanta ng
pinakamalaking baha sa kasay-
sayan (Unlike malling where both
poor and rich are equally exposed to

In a country so
prone to hazards,
a firm grasp

of Philippine
society’s
vulnerabilities and
how they relate to
disasters is not
only necessary
but also expected,
especially

for media
practitioners

the every day experience of a happy
consumerism, a flood, despite the
similar experience of loss and suf-
fering, does not occur every day.
The devastation wrought by the
biggest flood in the history of the
country is exceptional because of
the rampant corruption in the na-
tional government),” wrote Prof.
Rolando Tolentino, dean of the
University of the Philippines Col-
lege of Mass Communication, in
an opinion column.

The past 10 years have seen an
increase in the frequency of disas-
ters and the number of communi-
ties affected by these. What this
means is an increase in the vulner-
ability of Filipinos.

Flooding is the second most fre-
guent type of disaster in the country.
The Philippines is in the Western Pa-
cific Basin, where an average of 20
typhoons, five of them destructive,
hits the country each year. As early as
1986, the government had undertaken
feasibility studies on flooding in Metro
Manila, particularly the “Drainage
Improvement Plans of Estero de Vitas
and Other Catchment Areas”, which
eventually spurred the “Metro Ma-
nila Flood Control Project I1” in 1989.
These projects and studies, however,
barely prevented the Ondoy deluge.

In the 2005 World Disasters Re-
port, the Philippines placed fourth in
Asia and fifth in the world in terms of
the most number of persons affected by
natural disaster—an estimated 9 mil-
lion people each year. The country is so
prone to disaster that, of all nations, it
has suffered the most number of natu-
ral hazards in the 20™ century, says Dr.
Guillermo Q. Tabios 111 of the Univer-
sity of the Philippines National Hydrau-
lics Research Center (UPNHRC) in his
presentation last Oct. 6.

Some of the disasters that have be-
come part of collective memory, either
by the sheer magnitude of destruction
they wrought or by their historical sig-
nificance, are: the Payatas landslide in
2000, the Mount Pinatubo eruption
in 1991, the 1991 flashflood in Ormoc
City, and the 1970 typhoon Yoling,
whose devastating effect was among
the excuses Ferdinand Marcos used
to declare Martial Law.

Inacountry so prone to hazards, a
firm grasp of Philippine society’s vul-
nerabilities and how they relate to di-
sasters is not only necessary but also
expected, especially for media practi-
tioners. Moreover, journalists should
understand the basics of weather and
disaster management, which include
preparedness, mitigation, relief and
response, and rehabilitation.

Community approach needed

Alberto Lim of the Corporate Net-
work for Disaster Response suggests
a community-approach to disaster
management, in which all stake-
holders are participants. The NDCC
should spearhead nationwide train-
ing for disaster response. To tailor fit
the training according to the specific
characteristics and vulnerabilities of
each locality, the local government
must directly handle the training.

In its position paper on the
Philippine Disaster Risk Manage-
ment Act of 2008, CDRC suggests
the drafting of a “comprehensive
and pro-people disaster manage-
ment bill” that: one, addresses the
root causes of people’s vulnerabili-
ties; second, links disaster man-
agement with overall development
framework; third, focuses not just
on emergency and relief but also on
pre- and post-calamity phases; and
fourth, creates an independent body
at the national level and organizes
up to the barangay level.

Without a comprehensive disas-
ter management plan in place, more
disasters are forthcoming. Already,
the flood left by Ondoy has caused
a complex web of secondary disas-
ters, such as landslides, problems in
sanitation, and epidemic from wa-
ter-borne diseases.

The ineptness of government,
and the poverty of media in disaster
coverage, has virtually assured a ca-
lamity, wherever and however mild
the hazard. The entire country is
not only a de facto disaster; it is one
constantly waiting to happen. ®



19-

PJRREPORTS e SEPTEMBER-OCTOBER 2009

MEDIA AND ELECT'ONS B By Kahryn Roja G. Raymundo

OVERNMENT OFFICIALS' and other per-
sonalities’ extensive use of the mass media
in recent months not only indicates that the
2010 elections are just around the corner;
it also suggests that they will be hotly con-
tested. The people who now regularly appear in the adver-
tisements that are currently tagged as infomercials claim
they're just presenting their advocacies. The truth is that
they're already asking for votes this early.

PRE-CAMPAIGN (5
CAMPAIGNING

Were public funds used to produce and/or air
those political ads?

It didn’t start yesterday. Long
before the prescribed campaign
period of the Commission on
Elections (COMELEC), a num-
ber of incumbent elected officials
and/or known personalities had
been publicizing either their agen-
cies’ programs or themselves. The
COMELEC has said there is noth-
ing illegal about this as the official
campaign period has yet to start
and the people involved still have
to file their certificates of candida-
cy. Ergo, the commercials should
not be classified as campaign ads.

Of course it's a stretch. Not
only is premature campaigning
the issue. Equally important, if
public funds were used to produce
and/or air these political ads, then
those responsible should be held
accountable for using those funds
for their private ends.

Some argue that what's of
concern is not what kind of funds
these officials use or have used.
Rather, what is more important
is to assure fairness. In an equal
playing field, the candidate wins
based on qualifications and per-
formance, not because he/she is
more capable financially—or has
access to public funds because of
their incumbency.

PJR Reports monitored the
news reports and commentaries
on premature campaigning from
Aug. 12 to 30, when Sen. Miriam
Defensor Santiago began a legisla-
tive inquiry into the infomercials
of several Cabinet secretaries. The
monitor included two newspapers

(Philippine Daily Inquirer

and The Philippine Star),
four news programs (TV
Patrol World, 24 Oras,
GMA Weekend Report,
and Teledyaryo), and
selected online news
organizations.

Where's the
context?

As usual, the
reporting suffered
from lack of con-
text.

As chair of

the Senate’s eco-
nomic affairs com-
mittee, Santiago invit-
ed secretaries Ronaldo Puno,
interior and local government;

Santiago: “By using public funds, these
government officials have the financial
mechanism to campaign ahead of others.”

Francisco Duque 111, health; Mar-
garito Teves, finance; Gilberto
Teodoro Jr., national defense;
Hermogenes Ebdane Jr., public
works and highways; Jesli Lapus,
education; and Nasser C. Pangan-
daman, agrarian reform to attend
the Senate hearing last Aug. 14 and
explain the reasons for and fund-
ing of their infomercials. Other in-
vited officials were Vice President
Noli de Castro Jr., who heads the
Pag-1BIG Fund and chair of the
Housing and Urban Development
Coordinating Council (HUDCC),
Philippine Amusement and Gam-
ing Corporation (PAGCOR) Chair
Ephraim Genuino, Technical Ed-
ucation and Skills Development
Authority (TESDA) Dir. Gen. Au-
gusto L. Syjuco Jr., Metropolitan
Manila Development Authority
(MMDA) Chair Bayani Fernando,
and Makati Mayor Jejomar Bi-
nay.

The news reports in both print
and TV quoted Santiago as say-
ing: “Unless a person is blind,
deaf, or dumb, it is crystal clear
that the alleged infomercials of
cabinet members are intended to
camouflage the violation of the
campaign ban, for the simple rea-
son that these cabinet members
engage only in such infomercials
in the year prior to election year
and at no other time, and for no
other reason than personal po-
litical publicity.... By using public
funds, these government officials
have the financial mechanism to
campaign ahead of others.”

Most of these reports also
mentioned that Santiago had filed
a petition, Supreme Court G.R.
No. 184044 (Miriam Defensor
Santiago v. COMELEC) seeking
an injunction against her fellow
senators for their endorsement of
such products as detergents and
beauty aids.

But the news stories lacked
explanations and did little to pro-
vide context on campaign spend-
ing. Many pointed out that these
public officials were circumvent-
ing laws and rules on election
spending and campaigning. But
few dared to explore the question
beyond the technicality that the
COMELEC's specified campaign
period has not begun. Santiago’s
statements already revealed oth-



13

er possible violations of the law
which could have been made the
subject of follow-up stories.

In her Aug. 25 privilege speech,
Santiago suggested the following
to address the premature cam-
paigning issue: abolish appro-
priations for advertising, prohibit
the use of savings and contingent
funds for professional servicesand
for advertising agencies, disallow
all advertising expenses, encour-
age the media and civil society
organizations to be vigilant, make
COMELEC accountable, and for
the short term, stop all cabinet
officials from airing or publishing
infomercials.

Lacking in persistence

To be fair to both print and
broadcast, the press did mention
some laws which could have been
violated by the airing or publishing
of the “infomercials”. But neither
the news reports nor commentar-
ies explained the consequences of
breaking these regulations.

For example, the press did not
pursue Santiago’s statement that
Cabinet officials could be violating
the provisions of the Anti-Graft
and Corrupt Practices Act (Re-
public Act [RA] No. 3019). Mon-
ey for the said advertisements,
some officials claim, came from
so-called friends and supporters.
Granting that the money for these
advertisements came from private
funds, Santiago nevertheless said
this was a form of accepting gifts.

RA 3019 prohibits officials from
“receiving any gift” that “includes
the act of accepting directly or in-
directly a gift from a person other
than a member of the public offi-
cer's immediate family, in behalf
of himself or of any member of his
family or relative within the fourth
civil degree, either by consanguin-
ity or affinity, even on the occasion
of a family celebration or national
festivity like Christmas, if the value
of the gift is under the circumstanc-
es manifestly excessive.”

Santiago also mentioned the
following laws the officials respon-
sible could have been violating:

e  The Commission on Au-
dit (COA) Circular No.
94-001 dated 1994 which
states under Sec. 16.1 the
Grounds for Disallowance:
“All  transactions which
are irregular, unnecessary,
unconscionable, excessive,
and extravagant”;

e Art. VI, Sec. 25.6 of the
1987 Philippine Constitu-
tion which states: “Discre-
tionary funds appropriated
for particular officials shall
be disbursed only for pub-
lic purposes to be support-
ed by appropriate vouchers

1 MBI

Chaiperson, Cammr ree on Ecanomlc Affair

and subject to such guide-
lines as may be prescribed
by law”; (24 Oras, Aug. 14)
and

e Batas Pambansa Bilang
881, Omnibus Election
Code of the Philippines,
Sec. 80 which states: “It
shall be unlawful for any
person, whether or not a
voter or candidate, or for
any party, or association
of persons, to engage in an
election campaign or parti-
san political activity except
during the campaign pe-
riod.” (24 Oras, Aug. 14)

If the infomercials were meant
to inform the public of the pro-
grams of the government and thus
make it logical to use public funds,
then the press should have asked
the following: Why is there a need
for these officials to be present
or at least named in every adver-
tisement? Why not just focus on
information dissemination—talk
about the programs and nothing
else? Why give so much publicity
to the department heads rather
than demonstrate to the people
the strengths of their projects? Af-
ter all, did the accomplishments
of these government agencies
come out from one individual’s ef-
fort or the handiwork of the entire
department?

Some news organizations were
able to pose these questions; their
failure comes in not getting the
answers.

Ads don't come cheap. And
yet, there is a proliferation of in-
fomercials. For this year alone,

government advertising expenses
amounted to more than a P100
million. Regardless if the info-
mercials were part of the gov-
ernment’s campaign, self-funded
or sponsored by “friends”, this
amount is excessive and it would
seem that the public doesn’t get
anything from it.

A study

The students of the Depart-
ment of Communication Research
in the College of Mass Communi-
cation, University of the Philip-

pines found that “the increasing
exposure of potential candidates
through the media may not im-
prove their desirability since
most voters draw a connection
between media visibility and pre-
campaigning.” (Newsbreak, “Vot-
ers don't like pre-campaigning:
study”, March 14)

The study “IMPRESSI1ON:
Importance of Media Presence
on the Bid for the 2010 National
Elections” was the result of 681
face-to-face interviews with resi-
dents in urban and suburban

Photos by LITO 0OCAMPO

Only complete
information
and analyses
can help the
electorate
make informed
choices when
they are called
on to cast their
ballots

Metro Manila, Central Luzon, and
the provinces of Cavite, Batangas,
Laguna, Rizal, and Quezon as well
as two focus group discussions of
potential Filipino voters.

Eighty-three percent of the
respondents believed that “name
recall, publicity, popularity and
media mileage, or simply put, pre-
campaigning was the motivation
behind the potential candidates’
media presence.” The study also
showed that “only sixteen percent
believed that their presence in the
media was work-related.”

The study found that the par-
ticipants viewed the media as in-
formation providers and watch-
dogs, which proves that the role of
the news media is relevant during
campaign periods, especially in
between elections. Only complete
information and analyses can
help the electorate make informed
choices when they are called on to
cast their ballots.

What is to be done?

Beyond the usual day-to-day
reporting on the Senate hearing—
or highlighting Santiago’s color-
ful language—the broadcast and
print reports could have helped
sort out messages in the govern-
ment campaigns.

Not all information from the
government is solely for political
gain. The press is thus duty-bound
to sort out the truth in political ad-
vertising and to call attention to
the most important public issues
involved.

During campaign periods, the
media provide the communication
channels for candidates to reach
the voters and vice versa. But
campaign periods are also oppor-
tunities for added financial gain
for the media, from which ensues
conflicts of interest. Transparent,
accurate and fair news media are
critical during elections. Media
literacy should be emphasized as
well so the public may understand
how the media work and how they
can be, and often are used by vest-
ed interests. H



14-

PJRREPORTS e SEPTEMBER-OCTOBER 2009

Prita with her children in a Face-
book photo

i

At the Tangerang District Court

From e-mail (o
Jall—and back

The case of Prita Mulyasari versus the
Omni International Alam Sutra Hospital

has become a cause célebre in Indonesia

B By Warief Djajanto Basorie

Prita

(The media situation in the other countries of Southeast Asia is no less
complex than that in the Philippines, as the following account of a free
expression case in Indonesia reveals.)

T TOOK the mother of two under-fives to unintention-
ally raise a public debate on the threat to freedom of
expression by a new electronic information law. Pri-
ta Mulyasari, 32, had landed in the Tangerang Women'’s
Correctional Facility for e-mailing a complaint to friends
on Aug. 15, 2008 about the hospital service she had re-
ceived. The private e-mail got into numerous mailing lists.
It reached the hospital concerned and the hospital sued

her for libel.

The Omni International Alam
Sutra Hospital in Tangerang,
Banten province, a two-hour drive
West from Jakarta, filed the com-
plaint. The police compiled a dos-
sier. The Tangerang prosecutor’s
office, using the Criminal Code
and the 2008 Electronic Infor-
mation and Transactions (ITE)
Act, indicted her. The Tangerang

District Court found her guilty in
a civil case last May 11. Officers
from the prosecutor’s office picked
her up at home and brought her to
prison last May 13.

When the news media got
wind of the case, a public outcry
ensued. Sympathy surged among
bloggers and Facebook users. Her
forced separation from her three-

JP/R. BERTO WEDHATAMA

year-old son and one-year-old
daughter was a strong emotive
factor. Netizens demanded Prita’s
release.

The event occurred during
an Indonesian presidential cam-
paign, and all three presidential
candidates got into the act and
called for fairness. Pending a
criminal case hearing last June 4,
the district court released her “for
humanitarian reasons” last June
3, but Prita must stay within city
limits.

The case of Prita Mulyasari
versus the Omni International
Alam Sutra Hospital has become
a cause célebre, a much publi-
cized legal issue. Four questions
emerge. What was Prita’s com-
plaint about in her private e-mail
to friends? Does the hospital have
the right to file a lawsuit and
claim an offense has been com-
mitted against it? Was the use by
the Tangerang prosecutor’s office
of the Electronic Information and
Transactions Act (ITE) appropri-
ate? Are the articles in the Act as
applied by the prosecuting attor-
ney an infringement on freedom
of expression?

The ITE articles cite acts liable
to prosecution. This act is on the
transmission of electronic informa-
tion with libelous content (Art. 27,
paragraph 3). The penalty for this
offense is six years in prison and/or
aone billion rupiah fine or approxi-
mately $106,000 (Art. 45).

What was Prita’s complaint
about in a private e-mail to friends
that allegedly contained elements
of libel? Prita’s e-mail bore the
heading “Fraud at the Omni In-
ternational Alam Sutra Hospital,
Tangerang”. The e-mail “gives
a bad impact,” hospital lawyer
Risma Situmorang said. Prita’s
e-mail was sent out on Aug. 30,
2008. She had entered the Omni
hospital Aug. 7 with a headache
and fever.

RITA AYUNINGTYAS/KOMPAS.COM

Her complaint was that she
was not fully advised what her ail-
ment was and what medication
she had been given. Her condition
became worse and she switched
to another hospital. She claimed
the doctors at Omni lied to her
concerning a medical record the
hospital said was sent to Prita’s
home but Prita insisted she did
not receive. Upon questioning,
the hospital told Prita the receipt
was signed by a certain “Rukiah”,
but Prita said there is no Rukiah
at her home.

The Omni hospital issued a
statement on Sept. 8, 2008 deny-
ing Prita’s claims. Several news
outlets picked up the statement.
The hospital said Prita’s e-mail
“is not true and not in line with
the facts that actually took place.”
The letter further said that Prita’s
“irresponsible actions” had “dam-
aged the good name” of the hospi-
tal and that of two staff doctors.

The letter was a general state-
ment of denial and expressed the
intent to take legal action against
Prita. But it did not respond to
and did not clarify item by item
the specific complaints that Prita
had detailed in her e-mail.

Prita is charged under Art. 310
of the Criminal Code on defama-
tion. A conviction can lead to a
maximum sentence of 14 months
in prison. She is also charged with
Art. 311 of the Criminal Code on
defamation in writing, libel, and
that carries a maximum four-year
jail sentence. On top of that, the
ITE Act was also thrown at her.

Did the hospital have the
right to sue a former patient for
defamation? None of Prita’s sup-
porters denied outright that the
hospital has this right. However,
it is arguable whether words like
“fraud” and “lying” constitute def-
amation. Perhaps President Susilo
Bambang Yudhoyono summed it
up best. He suggested to authori-



................... PjR-\’EPORTS e SEPTEMBER-OCTOBER 2009

.......... 15

Prita during a solidarity action led by the Alliance of IndependentJournalists

(AN)

ties that in enforcing the law they
also use their conscience and a
sense for justice.

Was the use of the ITE Act by
the prosecutors appropriate? At-
torney General Hendarman Su-
pandji said the Tangerang pros-
ecutors were “unprofessional” in
drawing up the indictment. He
unceremoniously removed the
Banten province chief prosecutor
who reportedly was directly in-
volved in the Prita case.

Are the articles in the Act an
infringement on freedom of ex-
pression? Freedom of expression
advocates said the Act should in
no way diminish the people’s free-
dom of expression. Its provisions
should be used proportionately so
that freedom of expression as de-
fined by the Constitution is guar-
anteed outright, said Ifdhal Ka-
sim, chair of Indonesia’s National
Commission for Human Rights.

Ifdhal said Prita’'s case is
unique. Her complaint about the
hospital was in a private com-
munication that spread into the
public domain. “Due to this, she
should not be so unquestionably
arrested just because her message
entered the realm of the public.
Further, there was no intent to
damage a good name,” he told re-
porters.

Patra M. Zen, chair of the ex-
ecutive board of the Legal Aid
Institute Foundation, said the au-
thorities must look at the question
of intent. Prita’s letter does not

AJl File Photo

appear to contain any intent at
defamation, Patra believes. Ifdhal
and Patra agree the government
should review the law so that its
control mechanism does not cut
back on the rights of citizens.

Last May a group of press free-
dom advocacy non-governmental
organizations (NGOs) including
the Press Legal Aid Institute (LBH
Pers) and the Alliance of Indepen-
dent Journalists (AJI) petitioned
for a judicial review of Article 27
of the ITE Act by the Constitu-
tional Court, the arbiter for com-
plaints on the laws of the land.
The Constitutional Court rejected
the petition in a May 4 ruling.
Defamation or false accusations
by electronic means is possible,
reasoned Constitutional Court
chief Mahfud M.D. But the appli-
cation of the ITE Act must follow

" INDONEg), DA
Aliang; Jurnalig Independ
en

6.7
" Agustus opge

Adl) Indonesis

Presidential candidate Megawati Soekarnoputri visits Prita (left) at the

women’s detention house in Tangerang, west of Jakarta.

the Criminal Code, he contended
during a press briefing.

No follow up judicial review
is possible. However, the govern-

AJl File Photo

JP/J. ADIGUNA

ment and the House of Repre-
sentatives (DPR) could initiate
an amendment to the law.

Any amendment should
specify whether electronic in-
formation transmitted privately
and not released to a public do-
main can subject the sender or
authors to indictment. Second,
even if the information does en-
ter the public sphere, the ques-
tion is whether there is a clear
case of malice so that legal ac-
tion can be brought against the
accused. If the final goal is to
uphold freedom of expression,
the lawmakers could move to
erase Art. 27 and 45 of the ITE
Act as well as Art. 310 and 311
in the Criminal Code. In effect,
decriminalize libel and make it a
civil offense only.

Prita is free,
but her case
and the case
for freedom
of expression
await final
closure

However if the articles are up-
held, the lesson learned from the
Prita case is that e-mail writers/
senders, whether complaining or
not complaining about a public ser-
vice, should be mindful if their mes-
sage contains any libelous wording.

Meanwhile, health minister Siti
Fadilah Supari told the media that
if a member of the public is dissatis-
fied with the health service obtained,
she or he can complain to the head
of the local health service. If the dis-
satisfaction persists, the person con-
cerned can complain to the Indone-
sian Medical Honors Council.

On June 25 the Tangerang
District Court threw out the pros-
ecutor’s indictment and ruled in
Prita’s favor. In a provisional de-
cision, the panel of judges said
the ITE Act is not applicable until
April 21, 2010, two years after it
became law. (Art. 54 of the ITE Act
stipulates, however, that the law is
effective from the time it was en-
acted. The following paragraph in
that article states that government
regulations relating to the Act must
be in place within two years after
the law’s enactment at the latest.)
The prosecutor has appealed. Prita
is free, but her case and the case
for freedom of expression await
final closure.

Meanwhile the High Court of
the province of Banten overruled
the Tangerang District Court that
acquitted Prita Mulyasari. In a July
27 decision, the High Court ordered
the lower court to reopen the case.
It faulted the district court for drop-
ping two Criminal Code Articles on
defamation and for misinterpreting
Art. 27, paragraph 3, of the 2008
Electronic ITE, also on defama-
tion. The High Court determined
that the ITE Act is already in force
and need not wait for the issuance
of implementing regulations two
years after the passing of the Act,
which was the basis of the district
court’s acquittal of Prita.

The Tangerang district court
reopened the trial of Prita Mu-
lyasari last Aug. 19. No verdict has
been reached as of this writing. B

Warief Djajanto Basorie teach-
es journalism at the Dr. Soetomo
Press Institute (Lembaga Pers Dr.
Soetomo, LPDS) in Jakarta, Indo-
nesia.



oo PJRREPORTS @ SEPTEMBER-DCTOBER 200 ---vrvvvvorvorvore .

CRISIS

H NATIONAL

Marlene Esperat

Supreme Court
transfers venue
of cases on attacks

against journalists

THE SUPREME Court approved
last Aug. 10 the change of venue
of the trial of the suspects in the
frustrated murder of a Cagayan de
Oro City-based broadcaster, and, in

CMFR FILE PHOTO

a separate decision, the transfer of
the cases of the alleged killers of

a General Santos City broadcaster,
both to Makati City. The court also
approved the transfer of the case
against the alleged masterminds in
the murder of Marlene Esperat to
the same city.

The Third Division of the High
Court granted the transfer of the tri-
al venue of the case against alleged
gunman—Bernardo Aguilar and his
accomplices for the frustrated mur-
der of broadcaster Nilo Labares
from Branch 21 of the Cagayan de
Oro Regional Trial Court (RTC) to any
branch of the Makati RTC.

Labares, chief of reporters and
anchor for dxCC-Radio Mindanao
Network (RMN), survived an attack
by a gunman riding tandem on a
motorcycle in Cagayan de Oro City
last March 5. Before the attack, La-
bares had received death threats
on his mobile phone. He has been
reporting on illegal gambling activi-
ties in the province such as video
karera and cockfighting.

Labares and the Freedom Fund
for Filipino Journalists (FFFJ) re-
quested the transfer of the case for
the security of Labares’ family, wit-
nesses, and the prosecution. FFFJ
had received information that there
were attempts to prevent potential
witnesses from testifying in court.

In his letter to Chief Justice Rey-
nato Puno last March 17, Labares
said, “If the case will proceed to
trial here in Cagayan de Oro City |
know that the protectors/coddlers
will eventually get to me and Kill
me in order to silence me forever

especially now that the gunman is
free on bail. My witnesses will also
hesitate to testify given the power
and influence that these people
have in the area. Who knows, even
the judges here may not be beyond
the influence of these highly-placed
individuals and my case might end
up getting dismissed.”

FFFJ is a coalition of six media
organizations formed to address
the continuing Kkillings of and at-
tacks against journalists in the Phil-
ippines. The Center for Media Free-
dom and Responsibility (CMFR) is
a founding member and serves as
the secretariat of FFFJ.

Earlier, the High Court also ap-
proved the change of trial venue
of the case against the alleged
killer and accomplices in the Kkill-
ing of broadcaster Dennis Cuesta
to Makati City from General Santos
City.

CMFR received Aug. 28 the July
13 resolution of the First Division
of the Supreme Court ordering the
Branch 37 of General Santos City
RTC to immediately transmit the
records of the case against former
Police Inspector Redempto “Boy”
Acharon et. al for the murder of
Cuesta (Criminal Case No. 20846)
to the Executive Judge of the RTC in
Makati City.

FFFJ filed the petition in Feb.
2009 on the argument that the in-
fluence of the accused in he prov-
ince of General Santos City would
deny the prosecution a fair trial.
Acharon is a cousin of the mayor
of General Santos City and was the
head of the city government’s civil
security unit.

Cuesta

CMEFR FILE PHOTO

Gloria, widow of Cuesta, told
CMFR that the transfer of the case
to Makati City is a “big help.” “Hindi
na puwedeng ma-impluwensyahan
ng both parties ang case (Neither
party can influence the case),” Glo-
ria said.

But, as other media organiza-
tions have pointed out, Gloria said
the arrest of Acharon and his ac-

JOURNALISTS STILL
BEING KILLED 26 YEARS
AFTER NINOY’S DEATH

Aug. 20 statement of the Freedom Fund for Filipino
Journalists (FFFJ) on the failure of the Philippine
National Police to arrest the suspects in the murders of
Marlene Esperat and Dennis Cuesta

Community Journalism and Development, the Center for Me-

FFFJ IS an alliance of six media organizations—the Center for

dia Freedom and Responsibility (CMFR), the Kapisanan ng
mga Brodkaster ng Pilipinas (Association of Broadcasters of the
Philippines), the Philippine Center for Investigative Journalism, the
Philippine Press Institute, and the US-based newspaper Philippine
News—created to address the Killing of journalists in the Philippines
and to assist besieged journalists. It provides financial, legal and
other support for prosecution of case and for the survivors of slain
journalists, as well as for the witnesses in the killings. CMFR serves

THE PHILIPPINES marked the
26™ anniversary of the assassi-
nation of Sen. Benigno “Ninoy”
Aquino last Aug. 21. Aquino’s
assassination emboldened the
anti-dictatorship resistance, and
led to the ouster of the Marcos
regime and his widow Corazon’s
assuming the Presidency in
1986. Press freedom and other
rights were officially restored
during Aquino’s term of office.
But 26 years later, its full real-
ization is still problematic as re-
flected in the continuing Killing
of journalists for their work.

The persistence of the killings
has been attributed to a culture
of impunity in which the Killers
and the masterminds have mostly
evaded prosecution in a flawed
justice system.

The successful prosecution of
a criminal case, to which the FFFJ
and its member organizations are
committed as part of their efforts
to dismantle the culture of impu-
nity, depends on several factors,
the most basic of which is the ar-
rest of the accused. There is no
consolation in having a criminal
case filed only to have the court
order it archived prior to arraign-
ment simply because the accused
is at large. But it continues to hap-
pen.

Without the accused in court,
there can be no arraighment. This
stage of criminal proceedings in the
Philippines requires informing the
accused of the nature and cause
of the charges, and the accused’s
personally entering a plea. The ra-
tionale behind this rule is due pro-
cess: the accused must know and
understand the charges against
him so that he may adequately pre-

pare for his defense.

While the rights of the accused
are clearly provided for under the
Rules of Court and protected by no
less than the Constitution, the right
of the plaintiff to justice depends
greatly on the efficiency of the pros-
ecution and the law enforcers.

Thus, the coordination be-
tween prosecutors and law-en-
forcement agencies tasked to
arrest the accused is crucial. No
amount of superb “lawyering” on
the part of prosecutors can make
up for the failure of law enforcers
to arrest the accused.

This is the current snag faced
by the criminal cases against the
alleged masterminds in the Kkill-
ing of journalists Marlene Esperat
and against the killers of Dennis
Cuesta. Criminal proceedings
have come to a halt as the ac-
cused in the two cases remain at
large.

Simply put, the prosecution
cannot move forward until the ac-
cused are arrested. The proverbial
ball is in the court of the Philip-
pine National Police’s (PNP) Task
Force Usig.

Task Force Usig is the law
enforcement group mandated to
investigate incidents of extrale-
gal killings of media practitioners
and members of activist organiza-
tions, and to arrest the suspects
in said killings.

To date, in relation to media kill-
ings, there is only one arrest that
Task Force Usig can legitimately
claim as the result of its efforts.

Despite heeding the order of
President Gloria Macapagal Ar-
royo to form one tracking team
for every identified suspect or ac-
cused in the killing of journalists,

~

these teams have yet to yield posi-
tive results.

In the case of Esperat, despite
the issuance of a third warrant of
arrest against accused Osmena
Montaner and Estrella Sabay in
Oct. 2008, the Task Force Usig
tracking teams cannot even state
with certainty the present location
of the two accused.

The Regjonal Trial Court (RTC)
of Tacurong City, Sultan Kudarat,
has denied with finality the motion
of Montaner and Sabay to have
the case against them quashed
or dismissed. Their lawyers have
filed before the Court of Appeals
(CA), Cagayan de Oro City, a Peti-
tion for Certiorari and Prohibition.
Among others, they seek the issu-
ance of a Temporary Restraining
Order to halt criminal proceedings
before the Tacurong City RTC. The
CA has not yet acted on said peti-
tion.

There being no legal impedi-
ment to the serving of the war-
rant of arrest, the failure of Task
Force Usig to arrest Montaner
and Sabay is a manifestation of
the inefficiency of said PNP group.
Montaner has left the country via
the “back door” and is now in Ma-
laysia, say FFFJ sources.

Cuesta’s case is even more
telling. One of the accused, Re-
dempto “Boy” Acharon, is a first
cousin of the incumbent General
Santos City mayor and was also a
police inspector of the city. A sec-
ond warrant for his arrest was is-
sued early April this year. At pres-
ent, he remains a free man.

Several residents and media
practitioners report having seen
the accused in public places such
as a restaurant. Yet, Task Force
Usig claims his whereabouts is
unknown, and the warrant of ar-
rest against its former colleague
remains unserved.

Official claims on the part of
Department of Justice officials
and the Task Force Usig that they
are working to turn the wheels
of justice for slain journalists are
worth nothing in the light of this
current situation.

FFFJ calls on the PNP to rigor-
ously locate and arrest the sus-
pects and masterminds in the
killing of journalists as the crucial
first step for their prosecution. We
also call on all media and journal-
ists, as well as the public at large,
to demand the same of the PNP.
Unless the police do their job first
of all, all efforts to stop further
killings will be for naught, the fail-
ure to prosecute the Killers and
masterminds being at the root of
the persistence of the culture of
impunity. & )




PJRREPORTS @ SEPTEMBER-OCTOBER 2009 17

CRISIS

complices should be prioritized.
News that Acharon has been seen
around his farm in General Santos
City reached Gloria and Cuesta’s
colleagues. A reward of P90,000
has been appropriated by the na-
tional government for any informa-
tion that could lead to the arrest of
Acharon.

A second warrant of arrest was
issued against Acharon last April 7,
almost two months after the first
warrant was withdrawn due to the
re-raffling of the case. The case
was transferred from Branch 36
to Branch 37 of the RTC in General
Santos City.

Meanwhile, last Sept. 24, the
officer-in-charge of the Office of the
Clerk of Court of Tacurong City RTC
personally delivered to the Makati
RTC the records of the murder case
against the alleged masterminds in
the Killing of journalist Marlene Es-
perat.

The First Division of the Su-
preme Court ordered last Aug. 26
Branch 20 of the Tacurong City RTC
to transmit the records of the case
against alleged masterminds Osme-
na Montaner and Estrella Sabay to
Makati City. CMFR received a copy
of the resolution on Sept. 14.

The Supreme Court also di-
rected and authorized the “judge to
whom the case is assigned to hear
and decide the subject case with ut-
most dispatch.”

Esperat, a columnist for The
Midland Review, was shot dead by
a gunman in her home in Sultan
Kudarat on March 24, 2005. The
gunman and his accomplices were
allegedly ordered by Montaner and
Sabay to kill Esperat for her reports
on their supposed participation in
illegal acts at the local office of the
Department of Agriculture in Region
Xl where they served as finance of-
ficer and regional accountant, re-
spectively.

The FFFJ argued that “even if
the conviction of the triggermen
was achieved in record time, the ex-
istence of a double standard of jus-
tice in our country’s judicial system
cannot be denied if the (alleged)
masterminds remain unpunished.”
No mastermind has been success-
fully convicted in the Philippines
since 2001.

Prima Jesusa Quinsayas, private
prosecutor representing the Espe-
rat family, welcomed the transfer
of the case to the Makati RTC. “The
transfer is good news,” said Quin-
sayas who also serves as FFFJ legal
counsel.

The prosecution is still awaiting
developments on the petition for
certiorari and prohibition filed by
the lawyers of Montaner and Sabay
before the Court of Appeals in Ca-
gayan de Oro City.

|
LITO OCAMPO

Estrada sues Inquirer

DEPOSED PRESIDENT Joseph
“Erap” Estrada filed a libel com-
plaint last Sept. 17 against a Ma-
nila-based broadsheet for a report
on his alleged coercion of a busi-
nessman in 1998.

Libel is a criminal offense in
the Philippines. Media groups have
been calling for the decriminaliza-
tion of libel, which has been abused
by several powerful politicians and
personalities to intimidate the
press.

Estrada was removed from of-
fice in 2001 and convicted of plun-
der in 2007. He was pardoned by
President Gloria Macapagal Arroyo
in 2008 after talks between him
and her allies.

Estrada filed a libel complaint
against the Philippine Daily Inquirer
for its Sept. 16 front-page, banner
story “Erap bullied me, says (Alfon-
s0) Yuchengco: Taipan confirms co-
ercion in PLDT (Philippine Long Dis-
tance Telephone Company) deal”.
Inquirer publisher Isagani Yambot,
editor-in-chief Letty Jimenez-Mag-
sanoc, and reporters Christine Av-
endano, Doris Dumlao and Daxim
Lucas were named respondents
in the complaint filed before the
prosecutor’s office of San Juan City.
Yuchengco was also included in the
libel complaint.

The Inquirer reported last Sept.
16 Yuchengco’s statement that he
was coerced by the Estrada govern-
ment into selling the shares of his
company Philippine Telecommuni-
cation Investment Corp. (PTIC) in
the PLDT to First Pacific Co. rep-
resented by Manuel Pangilinan in
1998. Yuchengco’s statement con-
firmed an earlier claim by former
national police chief, now Senator
Panfilo Lacson.

Yuchengco’s statement came a
day after Lacson delivered a privi-
lege speech on the deposed pres-
ident’s allegedly illegal acts during
his administration. Estrada was
president from 1998 to Feb. 2001.
Lacson was a former supporter of
Estrada and served as chief of the
Philippine National Police and head
of the Presidential Anti-Organized

Crime Task Force during Estrada’s
administration.

Other news organizations also
reported Yuchengco’'s statement,
but Estrada only sued the Inquirer.
The Inquirer and Estrada have been
at odds since 1998 when Estrada
accused the newspaper of bias
against him. Estrada later instigated
an ad boycott against the Inquirer.

Arroyo’s alleged photo

President’s son wants

Facebook regulated

PAMPANGA 2ND district Rep.
Juan Miguel “Mikey” Arroyo, one of
the sons of Pres. Gloria Macapagal
Arroyo, has called for tighter regula-
tion over the content of the social
networking site Facebook.

Mikey Arroyo told The Daily
Tribune that Facebook and other
similar sites should be regulated
to avoid “abuse by scrupulous (sic)
people.”

“Facebook is easily susceptible
to abuse as people can easily hide
their identities. Masahol pa sila sa
kuwentong barbero (They're worse
than hearsay),” Arroyo was quoted
in the Sept. 30 Tribune report.

Arroyo was reacting to a Face-
book user’s post, Sept. 27: a photo
allegedly showing Arroyo looking at
an array of liquor in a supermarket
in Quezon City a day after devas-
tating floods brought by a tropical
storm had hit Metro Manila.

The Facebook account holder,
as quoted by the Philippine Daily
Inquirer in its Sept. 30 report, said
in the post: “Was buying food for
keeps...then we saw Mikey Arroyo
in Rustan’s (a supermarket) liquor
section asking the salesman for a
brand of hard alcoholic drink. Effin’
crazy! Just a few kilometers away
from Katipunan, people (needed)
help for search and rescue, and
there he was buying bottles of al-
cohol. See for yourself and tell me
what you think.”

Arroyo claimed the photo and
comment was a “malicious attack”
against him.

He said it would have been
impossible for him to go to the su-
permarket on Sept. 26 as the road
where Rustan’s is located, Katipu-

of the Alagad Party List

Rep. Rodante Marcoleta’s Au-
gust 25 privilege speech at the
House of Representatives com-
pletely misses the point about
the Right of Reply Bill. A Right of
Reply Bill may extend to non-me-
dia people the same right to free
expression that’s being claimed
by the media. But it would be at
the cost of press freedom.

Rep. Marcoleta similarly
misses the point as far as the
media’s ethical responsibil-

ity of providing space and time
to those whose views may not
have been adequately present-
ed. Compelling compliance with
this ethical imperative through
a law infringes on the editorial
prerogative, fundamental to the
news media, of deciding with
neither fear nor favor what to
publish or air.

An Inquirer editorial the con-
gressman tried to use as a jus-
tification for the Right of Reply Bill
on the other hand does exactly the
opposite. By admitting an error of
fact and correcting it, the Inquirer
demonstrated that a newspaper
does not need a law, only its com-
mitment to the values of fairness
and accuracy, to comply with ethi-

nan Avenue, Quezon City, was “im-
passable” at the height of the storm.
Several bloggers and netizens had
re-posted the photo, saying that Ar-
royo had been seen at the “height”
of typhoon Ondoy (International
code name Ketsana). But the photo,
the original post said, was taken on
Sept. 27, a day after Ondoy hit the
Philippine capital and when Katipu-
nan Avenue was already passable.
Arroyo also said he was in Malaca-
nang on Sept. 26 helping in the res-
cue and relief operations.

Tropical Storm “Ondoy” left ap-
proximately 300 dead and thou-
sands homeless in Metro Manila
and nearby provinces, including
Pampanga, the Arroyos’ home prov-
ince.

The Facebook user has removed
the photo from his/her account.

Writers will sue
Philippine military
for spying on them

TWO FILIPINO writers are suing
the Philippine military for allegedly
spying on them.

Bienvenido Lumbera, a National
Artist for Literature and a professor
at the University of the Philippines

His Own Worst Argument

TATEMENT OF the Center for Media Freedom and Responsibil-
ity on the Aug. 25 privilege speech of Rep. Rodante Marcoleta

cal standards. And yet Rep. Mar-
coleta would hold the Inquirer's
effort at accuracy and fairness
against it.

Rep. Marcoleta also cites the
examples of several European
countries where a Right of Reply
law is in force, but forgets his own
warning, made in connection
with the 1974 US Supreme Court
ruling that right of reply laws
are unconstitutional, that every
country’s situation is different. In
the case of the Philippines, the
danger in a Right of Reply Bill is
the present regime’s hostility to-
wards the press, which it regards
as a major factor in exposing the
corruption that rules it.

Rep. Macoleta’s speech
reeks of the same antipathy to-
wards the press that has been
driving the Arroyo regime’s policy
towards the independent media.
It is its own worst argument, and
demonstrates once more the ur-
gency of continuing press and
public opposition to the Right
of Reply Bill, the Senate version
of which Rep. Marcoleta would
have the House pass without go-
ing through the bicameral com-
mittee. B

Lumbera

ARKIBONG BAYAN PHOTO

(UP), is planning to file charges at
the Commission of Human Rights of
the Philippines against the Armed
Forces of the Philippines (AFP) af-
ter a marine corporal was caught
taking photos of his residence in
Quezon City last Sept. 17. Fiction-
ist Pedro “Jun” Cruz Reyes, another
professor at the University of the
Philippines, has also indicated that
he will sue the AFP for the same al-
leged offense.

A Marine Corporal Hannival
Mondido Guerrero was apprehend-
ed by security men of the gated
community where Lumbera lives.

Navy spokesperson Lt. Col. Ed-
gardo Arevalo of the Philippine Ma-



T PJRREPORTS @ SEPTEMBER-DCTOBER 200 ---vrvvvvorvorvore .

CRISIS

CHRONICLE

rines confirmed that Guerrero was
indeed a member of the armed
forces and was conducting “infor-
mation verification” as part of his
“surveillance training” at the Naval
Intelligence Training Institute. (The
Philippine Daily Inquirer reported
last Sept. 17 that Executive Secre-
tary Eduardo Ermita said Guerrero
was not in the Navy’s master list.)

Arevalo also apologized. “We
would like to apologize to Profes-
sor Lumbera for whatever inconve-
nience the incident caused him,”
Arevalo was quoted by the Inquirer
last Sept. 17.

But Lumbera told GMANews.TV
he would still file charges against
the AFP.

“I accept their apology, but |
don’t necessarily believe the de-
tails they said,” Lumbera said last
Sept. 18.

As a result of the Lumbera in-
cident, Reyes had reported that he
too has been under military surveil-
lance since 2006.

During a Sept. 22 press con-
ference, Reyes shared incidents
in which the military allegedly
surveilled him. He said the lat-
est incidents happened in early
September.

In an affidavit quoted by GMA-
7's primetime news program 24
Oras, Reyes said that “Noong Sep-
tyembre 13, 2009...gawing ala-8
ng gabi, inilabas niya ang dalawa
nilang cellphone at ginamit ang isa
niyang cellphone para ako ay pag-
kukuhanan ng litrato (Last Sept. 13,
around 8 p.m., the man pulled out
two mobile phones. He used one
to take my picture [without permis-
sion]).”

Online news magazine Bulatlat
had reported that Reyes was in the
Army’s order of battle in Bulacan as
early as 2006. In 2007, unidentified
men also tried to enter his house,
said Reyes.

Critical writers, journalists, and
media organizations have been
targets of surveillance by the AFP.
In 2009, journalist Carlos Conde
found that he had been included
in a 2007 “order of battle” of the
AFP 10™ Infantry Division. The Na-
tional Union of Journalists of the
Philippines has also been tagged
as an “enemy of the state” by the
military.

Editors threatened

EDITORS OF a Davao City-based
newspaper received death threats
last Aug. 20 for publishing stories
allegedly biased for the city govern-
ment.

Stella Estremera and Virginia
“Gigie” Agtay, editor in chief and
news editor, respectively, of Sun.
Star Davao, received two threaten-
ing messages last Aug. 20. Both

messages were sent through Ag-
tay’s mobile phone.

The first message arrived at
around 7: 20 p.m. warning Estrem-
era that a single bullet could end
her life if she remains “biased” for
the city government. Another mes-
sage came approximately two hours
later (9:07 p.m.) asking Agtay to tell
Estremera to be fair in her reports.
The message, loosely translated
from the original Visayan-Tagalog
mix, said: “You’ve been regarded as
an outstanding journalist, but you
can’t always be on top. A single bul-
let would be enough for you two.”

Estremera in the Sun.Star
Davao report denied that their news
reports had been slanted in favor of
the Davao City government. “(Our)
stories can speak for themselves,”
she said in the report.

Estremera also denied being on
the payroll of the city government.

The Center for Media Freedom
and Responsibility tried to call
the mobile number (+63917-912-
5620) used in sending the threats,
but it is no longer accessible. The
incident has been reported to the
local police.

Mayor Rodrigo Duterte is a con-
troversial figure who has been ac-
cused by, among others, his politi-
cal rival, House of Representatives
Speaker Prospero Nograles, of at
least tolerating the extra-judicial kill-
ing of drug pushers and other com-
mon criminals. One of the cases of
the two journalists killed in Davao
City during Duterte’s watch has
been linked to the mayor, who has
denied any involvement. On the oth-
er hand, it was Nograles who sued
local broadcaster Alexander Adonis
for libel. Adonis was pardoned after
serving almost two years of a four-
year sentence. Libel is a criminal of-
fense in the Philippines. W

H INTERNATIONAL

[ _.l gy \

HTTP://RELEASETISSA.BLOGSPOT.COM

Tamil journalist
sentenced to 20 years

A TAMIL journalist was sen-
tenced to 20 years of hard labor
for allegedly supporting terrorism
and inciting racial hatred under
the anti-terrorism law of Sri Lanka.

This is said to be the first time a
journalist has ever been convicted
under the Prevention of Terrorism
Act (PTA) since it was passed in
1979.

tial
areas.

funded by a German aid project.

prison without any charge.

justice with revenge.” It added
that: “With the help of confessions
extracted by force and information
that was false or distorted, the
court has used an anti-terrorism
law that was intended for terror-
ists, not for journalists and human
rights activists.”

Despite the end of the war

between the government and the :
Tamil Tigers, attacks against jour-
nalists who do not support the :
government policies continue in
Sri Lanka. Vettivel Jasikaran and i
Vadivel Valamathy are still facing
anti-terror charges for allegedly i
helping Tissainayagam, Commit-
tee to Protect Journalists (CPJ) re- :
ported. Jasikaran owned the print- :
i Agriculture Feature Story - Regional, “Most outstanding farmer practices

ing business that published the

Northeastern Monthly and is part
i - National, “When fish catch a cold, the rest of the world sneezes”), Gloria

of the OutreachSL.

Tissainayagam will be receiv-
ing the 2009 International Press i
Freedom Award from the New
York-based CPJ. The Globe Media :
Forum and RSF also said that Tis-
sainayagam will be the first recipi-
ent of the Peter Mackler Prize, “a
newly created award for journal-
ists who display great courage :
and professional integrity in coun-
tries where press freedom is not
! its website http://www.brightleafawards.com. ll

respected.” - IFEX/CPJ l

Knight Fellowships now open

THE STANFORD University is accepting applications for the 2010-2011
Knight Fellowships program. Nine journalists/media practitioners from out-

i side the United States will be chosen. The deadline for application is on

The High Court of Colombo i H.. 15 2009.

convicted J.S. Tissainayagam, a i
columnist for the newspaper Sun- gram will focus on innovation, entrepreneurship and leadership in media.

day Times and an editor for the { 1o rosram will train the fellow-journalists to “recognize and meet techno-

online news OutreachSL, for vio- i |oqiea) economic and audience-driven challenges.”

lating provisions of the PTA after :
causing “communal disharmony i and management executives who have influence over editorial material are

by writing articles and publishing eligible for the Knight Fellowships. Applications from entrepreneurs and

the now defunct Northeastern : ;... ators whose work have “great journalistic impact” are also welcome.

Monthly. The Northeastern Month- & o o osram will prioritize journalists from countries where the press has

ly criticized the government’s role : ujact impact on the development of a free press and flow of information”

in the war against the Tamil Tiger : ; ine society.

rebels and accused authorities of :
withholding food and other essen- i plemental allowances. The grants for international fellows will come from
items  from Tamil-populated i different groups, including the Fulbright program, the Knight Foundation,
¢ the Shin-young Journalism Fund, the Lyle and Corrine Nelson International

The high court also found Tis- : ., \a1ism Fellowship Fund and the Yahoo! International Journalism Fund.

sainayagam guilty of “receivingg
money from Tamil Tiger rebels : for the 2009-2010 program
(Liberation Tigers of Tamil Eelam)
to pay for his website.” But the : ;.14 the globe a chance to enhance their skills to better serve the

Reporters Without Borders (RSF) : public.

reported that the website was

With the changes in the media landscape, the Knight Fellowships pro-

Full-time journalists as well as freelancers and journalism business

International fellows will receive a stipend of $60,000 plus other sup-

Last year, ABS-CBN 2 senior correspondent Nadia Trinidad was chosen

Since 1966, the Knight Fellowships have provided journalists from

For more information on the Knight Fellowships, visit http://knight.

L ) stanford.edu.
He was indicted in Aug. 2008,

almost five months after members
of the terrorism investigation divi- :

) e ¢ 2010 Asia Journalism Fellowship
sion arrested Tissainayagam on i

March 7, 2008. From March to :

August, Tissainayagam stayed in . : .
g yag y i are welcome to apply to the 2010 Asia Journalism Fellowship (AJF) program

RSF said that: “The imposition aF thg Nanyang Techn_ologlcal University’s Wee Kim Wee School of Commu-
. i nication and Information.
of this extremely severe sentence :

on Tissainayagam suggests that |
somel Sril L;ngka judéigs confuse i will run from February to April 2010. Deadline for application is on Nov. 6.

FILIPINO JOURNALISTS with at least five years of working experience

Fifteen Asian journalists will be chosen for the three-month program. It

The AJF program aims to “sharpen professional skills” and “deepen the
understanding of trends in media and communication at a time of rapid
and sweeping change.”

For more information, visit AJF's website: http://www.ajf.sg.

3" Bright Leaf Agriculture Journalism winners
announced

TEN JOURNALISTS received the Bright Leaf Agriculture Journalism
awards for 2009. Stories published or broadcast from June 15, 2008 to
May 15, 2009 were included in the selection.

This year’s Best Agriculture Story was Manila Bulletin’s “A housing ma-
terial made from chicken feathers” written by Melpha Abello, while the Best
Agriculture Photo was taken by Edgardo Espiritu (“Spice Scarecrow”). The
Best Tobacco Story was “Something new to Virginia tobacco” by Zac Sarian,
and the Best Tobacco Photo was by Andy Zapata (“Among the Best”).

Other winners were: Neil Jerome Morales (Best Agriculture News Story
- National, “Mango exports reel from pesticide curbs”), Francis Martin (Best

indigenous farming”), Miko Jasmine Mojica (Best Agriculture Feature Story

Tuazon (Best Agriculture Feature Story - Regional, “The scent that heals”),
Inez Magbual (Best Agriculture TV Program/Segment, “Corn [Crafts from
corn husks]”), and Salvador Cruzana Jr. (Best Agriculture Radio Program/
Segment, “Carera’s Farm: Big Time at 200”).

University of the Philippines Los Banos College of Agriculture Prof.
Candida Adalla, Press Photographers of the Philippines director Jerry Ca-
rual, Publishers Association of the Philippines Inc. president Jun Dayang,
National Tobacco Administration chair Carlitos Encarnacion, Isabela Gov.
Grace Padaca and Department of Agriculture Sec. Arthur Yap composed
the panel of judges this year.

Other information on the Bright Leaf Agriculture Journalism Awards is in



PJRREPORTS @ SEPTEMBER-OCTOBER 2009 19

OBIT

DIGMA, 36

Ariel N. Digma, a Filipino jour-
nalist who worked for Kyodo News,
died in a car accident last Aug. 3.
He was 36.

Digma’s car hit a concrete wall
along the highway in Bacoor, Cavite
while he was driving home from his
coverage of the burial of former
President Corazon “Cory” Aquino.
Cavite is a province located south
of Manila.

Kyodo News is a nonprofit coop-
erative media organization reported
to be the largest news agency in Ja-
pan. It distributes news to almost all
newspapers and radio-TV networks
in the said country. Digma joined
its Manila bureau last May. Prior to
Kyodo News, Digma was a reporter
for the Manila Bureau of TV Asahi, a
television network in Japan.

Digma also served as a reporter
for Malaya and The Manila Times.
He worked as a media relations of-
ficer for former Senate President
Marcelo Fernan, Sec. Angelito
Banayo, and Sen. Panfilo Lacson.
He was also a media consultant for
the Philippine Tourism Authority.

The Foreign Correspondents As-
sociation of the Philippines said in
a statement “Ariel had been very
much around—in news conferenc-
es, ASEAN (Association of South-
east Asian Nations) summits, (and)
major news events. He was quiet,
unassuming but hard working and
always abreast of the news and go-
ings on. He exemplified the ideals of
a dedicated, professional journalist
and was a close friend to many of
us.... Ariel will be missed.”

ROXAS, 86

Former Associated Press (AP)
journalist Mario Halili Roxas passed
away last Aug. 25. He was 86.

Roxas spent almost 30 years
with the international news agency.
He was a news editor and a sports
writer.

He was a member of the Na-
tional Press Club and the Philippine

Sportswriters Association.

PABICO, 42

Filipino journalist Alexander
“Alecks” P. Pabico lost his battle to
liver cancer last Oct. 7. He was 42.

Pabico was former head of the
Philippine Center for Investigative
Journalism’s  (PClJ) multimedia
desk. He created and managed the
PClJ web portal and its subsidiary
sites (the main organizational site,
blog, database site, etc.). He was
with PClJ for over a decade and left
for health reasons in Jan. 2009 to
undergo alternative and homeo-
pathic treatment. Pabico was diag-
nosed with the disease last year.

PCl)’'s founding executive di-

He left journalism to pursue a
career in public relations (PR). In
the 1970s, he joined Gonzalo Puyat
and Sons as a PR executive.

(Source: The Philippine Star,
Aug. 28, page A-31)

MANUEL, 66

Veteran  sportswriter  Virgilio
“Boy” Manuel died following a lin-
gering illness last Sept. 14. He was
66.

Manuel was the sports section
editor of the University of the Philip-
pines’ campus newspaper The Phil-
ippine Collegian when Martial Law
had just been declared.

(Source: The Philippine Star,
Sept. 21 and the official Facebook
group page of The Philippine Col-
legian)

Hewitt
HEWITT, 86

Donald Shepard “Don” Hewitt,
the man behind the popular Ameri-
can news magazine 60 Minutes,
lost his battle to pancreatic cancer
last Aug. 19 at age 86.

60 Minutes is an hour-long
broadcast program of hard news
and feature stories. It began on
Sept. 24, 1968 with Hewitt as its
executive producer, a post he held
for 36 years. He stepped down at
the conclusion of the 2003 to 2004
season. The news magazine won 73
Emmys, 13 DuPont/Columbia Uni-
versity Awards, and nine Peabody
Awards during his stewardship.

Hewitt was a television news
pioneer who initiated many broad-
casting journalism firsts. He di-
rected the first network television
newscast “Douglas Edwards and

rector Sheila Coronel said “Alecks
and | worked together for nearly 15
years. We spent many long nights at
the office, some of them with Nonoy
Marcelo. Alecks not only worked in
PClJ, he believed in it.”

Friend and former PCIJ col-
league Vinia D. Mukherjee said Pa-
bico “was a perfectionist, he broke
paths with his Web savvy, he was
dedicated to his profession, and
without him, PCIJ would not have
become what it is now.”

PClJ honored Pabico by sharing
some of his stories online: http://
www.pcij.org/?p=4581. In their trib-
ute, Pabico was described as “Gen-

the News” on May 3, 1948. He pro-
duced the first televised US presi-
dential debate in 1960. He was the
first to use cue cards for news read-
ers and to “superimpose” words
on the television screen for a news
show. He helped develop editing
and shape news broadcasts by his
use of two film projectors cutting
back and forth which breaks up the
monotony of the camera’s focus on
the talking head.

He began his journalism career
as a copy boy for the New York Her-
ald Tribune. In 1942, he became
the youngest war correspondent as-
signed to Gen. Dwight Eisenhower’s
London Headquarters. He joined
the Merchant Marines during World
War Il. He started working as an
associate director for CBS News in
1948 when television was still at its
infancy.

Hewitt was the recipient of
several honorary degrees, lifetime
achievement and hall of fame
awards. He was nhamed Broadcaster
of the Year by the International Ra-
dio and Television Society in 1980.
He was elected to the Television
Academy Hall of Fame (1990) and
National Association of Broadcast-
ers Hall of Fame (1993). The Direc-
tors Guild of America recognized
his more than 50 years in televi-
sion with an achievement award in
2002.

Hewitt published his autobio-
graphical book about television
news and his creation of 60 Min-
utes titled “Minute By Minute” in
1985. He wrote that there is just a
“simple” formula for the success of
his show: “It's four words every child
knows: Tell me a story.”

DUNNE, 83

American movie producer, mag-
azine writer, and novelist Dominick
“Nick” Dunne died of bladder can-
cer last Aug. 26. He was 83.

Dunne was a correspondent for
the Vanity Fair magazine who was
known for his essays on the rich
and famous. He covered the most

tle and unassuming, Alecks was
every bit the fierce, noble warrior
when he stepped into battle, wield-
ing his pen (and later, his keyboard
and mouse) mightily in the quest for
truth.”

He was an award-winning inves-
tigative journalist. Pabico wrote on a
number of salient issues including
agrarian reform, aquaculture opera-
tions, working women, plight of mi-
grant workers and drug offenders.

His work on the plight of indig-
enous peoples won him the third
prize in the 3™ Louie R. Prieto Jour-
nalism Awards in 1999. His blog
post about population and develop-

popular court room dramas of re-
cent history: Claus von Bulow, Wil-
liam Kennedy Smith, the Menendez
brothers, 0.J. Simpson, Michael
Skakel, and Phil Spector.

The then editor of Vanity Fair of-
fered him the position as a full-time
writer after the publication of his
article “Justice: A Father’s Account
of the Trial of his Daughter’s Killer”
(March 1984 issue). He described
the failures of the legal system in
his search for justice on the murder
of his daughter in the ‘80s.

Since then, he had never
stopped writing and talking about
crime and the human story behind
it. Dunne had a television program
called truTV’s Power, Privilege, and
Justice. He was also a frequent
guest at CNN's Larry King Live.

His critically-acclaimed works
include “The Two Mrs. Grenvilles”
(1985), “People Like Us”, “An Incon-
venient Woman” (1990), “A Season
In Purgatory” (1993), and “Another
City, Not My Own”.

In an interview with The Wash-
ington Post in 1993, Dunne de-
scribed his approach in writing: “I'm
simply a very good listener. And lis-
tening is an underrated skKill. If you
really listen—if you're really interest-
ed—someone is bound to talk.”

BHARGAVA, 85

Veteran journalist G.S. Bhargava
died Sept. 22 in New Delhi, India at
the age of 85. He had been sick and
was undergoing treatment for about
three months prior his death.

He was a journalist for over four
decades. Bhargava was a noted
foreign correspondent in several
South Asian countries. He was resi-
dent editor of the Indian Express,
Hyderabad and also worked at the
Hindustan Times as an assistant
editor. He wrote a column on media
reporting called “Blue Pencil”. He
was also a known political commen-
tator. He authored several books on
social and political events as well as
biographies for public officials.

Bhargava served as the princi-

ment issues won the 2" PopDev i
Media Awards. His accomplish- :
ments included a Developing i
Asia journalism award for a gov-
ernance story given by the Asian
Development Bank in 2008 and i
a Southeast Asian Press Alliance
journalism fellowship in 2004.

Pabicostudied architecture. But
college introduced him to another
love—journalism. He was editor in i
chief of the University of the Philip-
pines’ (UP) official student publica- :
tion The Philippine Collegian from :
1991 to 1992. He also edited the
student publication of UP’s College
of Architecture. l :

Bhargava

THE HINDU

pal information officer of the gov-
ernment of India in the late ‘70s.
This was in the post-emergency era
during the Janata Government.

He was an active member of
the Editors Guild of India. The Guild
said Bhargava had great interest
in the issues of press freedom and
as he was fair, he was also as strict
when it came to the standards of
journalism.

EMERSON, 86

William A. Emerson Jr., editor in
chief of the US-based The Saturday
Evening Post, died of natural causes
last Aug. 25. He was 86.

He became editor in chief of The
Post in 1965 following a succession
of editing positions in Newsweek.
Emerson was the southern bureau
chief of Newsweek from 1953 to
1961.

Former Newsweek editor Os-
born Elliott wrote in his memoir that
Emerson was “a great, rangy, boda-
cious man who flapped his arms
when he walked and enchanted
people when he talked” and who
“launched a tradition of sharp and
sensitive Newsweek reporting from
the South.”

He was witness to major events
of the struggle for civil rights. He
covered the case of Brown v. Board
of Education, the Supreme Court
ruling that outlawed school segre-
gation, and the rise of Rev. Dr. Mar-
tin Luther King Jr.

He served in the Army in World
War Il and then worked for Collier’s
magazine before moving to News-
week. He also taught journalism at

the University of South Carolina. B



PJREPORTS ® SEPTEMBER-OCTOBER 2009 - .

MaKing
the case
for science
journalism

Science reporting is not
limited to writing about the
total solar eclipse

B By Likha Cuevas-Miel

HEN I was in college, some
friends often joked that I
was a BS Biology or Forest-
ry student instead of a De-
velopment Communication
major because | enrolled in
Limnology, Ecology, Micro-
biology, Earth Science, For-
estry, Botany, and similar

classes.
I took 24 units of science
courses—on my own volition—
during my undergrad years.
I don't know why I
took those elective

courses. Maybe because I liked the
challenge of trying to understand
science and being able to break it
down into something more palat-
able to everyday readers. Or may-
be | was just a nerd.

Or maybe | thought | would be
able to write scientific stories, like
the ones in Time or Newsweek,
and could make science more fun
and relevant to ordinary folk.

I knew | had a knack for it.
It helps that | grew up in a sci-
entific community, practically in
my mother’s laboratory (I used to
have lunch on her lab table, with
the petri dishes that contained
multi-colored fungi), and there
were days when | thought | was
a product of my mother’s experi-
ments, so | thought writing sci-
ence stories would be a breeze.

I was able to put to use my ma-
jor (Science Communication-De-
velopment Journalism at UP Los
Bafios) a couple of years ago. It
was a good learning experience—
but I was writing for a govern-
ment publication, for goodness’
sake! It frustrated me that main-
stream media virtually ignored
our stories. There were so many
home-grown technologies and
discoveries that should be shared
with the people, but these stories
were buried under the tons of an-
nual reports and newsletters that
our office produced.

| resorted to peddling our
stories straight to
the beat report-
ers stationed
in that

\4# pend on coral reefs.
'/ But I digress.

The lack of
science stories
or scientifically
correct stories
in mainstream
media
perpetuates the
maleducation of
the population
in science and
health

government department. But to
no avail. Either bureaucratic she-
nanigans got in the way, and/or
science is not sexy enough for
broadsheets.

Maybe it’s because science sto-
ries do not constitute mudsling-
ing or exposes that are “saleable”
enough for mainstream publica-
tion. Or maybe it's because some
of those stories don’t contain dis-
coveries that can make Presidents
grow an extra brain, heart or con-
science.

I eventually made a career
change so | could rock the boat.
But that was too naive of me. The
newspaper | now work for barely
has space for regional stories, so

I guess the science beat is out of
the question. | ended up in busi-
ness. Well, science and business
reporting share the basic prin-
ciple of explaining the incompre-
hensible to ordinary folk—so it's
a good enough trade.

Sadly, however, the Philip-
pines is not like the more devel-
oped countries where the media
can afford to run stories on the

human genome project or sto-

ries that delve into the science
behind A(HIN1). We seldom
read intelligent discussions
on genetically modified or-
ganisms (GMOs)—or why the

seas of Boracay teem with

green algae during summer
months.

My heart once dropped
to my knees when one of
the bartenders in Boracay

told me that the persistent
algae is good because it
softens the skin of bath-
ers. Little did she know
that algae are a manifesta-
tion of elevated nutrients
in the water that result
from sewage runoffs
from groundwater. Ewww, right?
Not only that, but that algal bloom
will kill the coral, eventually kill-
ing the marine life that de-

The point is, the

lack of science stories or scien-
tifically correct stories in main-
stream media perpetuates the
maleducation of the population
in science and health. That's
why we still have mothers who
believe in feeding their children
lizards’ eggs to cure asthma or
use breast milk to relieve sore
eyes.

Newspapers are used by stu-
dents (who do not have access to
the Internet and encyclopedias)
as reference materials. They read
newspapers for additional knowl-
edge like “who is the secretary of
trade?”, “what is the capital of
Turkey?” and other stuff. Before
the advent of Web 1.0 about 20
years ago, my teachers made us
read the papers to increase our
“stored knowledge” (if there’s
such a thing). Books are expen-
sive; newspapers are cheap and
contain current information on a
variety of things.

Now that I am part of that ship
that |1 wanted to rock years ago,
I've realized that it was stupid of
me to think that a mere science
journalist can change how science
is reported to the people. I now
realize that there are more com-
plicated matters that should be
addressed before going down to
the nitty-gritty of science report-
ing. One is the availability of page
or column space for such articles.
Yes, the big papers have science
and technology pages but are they
enough?

Two, the availability of report-
ers that have genuine interest in
science reporting. Or the avail-
ability of reporters, period.

Three, changing the mindset
of the gatekeepers (i.e., the edi-
tors and publishers). It requires
an appreciation on the part of the
gatekeepers for science report-
ing to take off. Umm no, science
reporting is not limited to writing
about the total solar eclipse....

It seems like I'm asking for
the moon. Probably. In an era of
dwindling advertising revenues
and newspapers closing down one
after another, science journalism
may be at the bottom of the list of
the things that should be devel-
oped.

As | told one reporter in our
section, “you have to justify the
space that your article is going
to occupy in the paper.” Maybe |
haven't really started defending
my own case myself. I mean, | can
start with “changing the mindset”
of the gatekeepers by being the
champion of the science stories
that can help develop the scien-
tific culture the country needs to
progress. B

LIKHA CUEVAS-MIEL is as-
sistant business editor of The
Manila Times.



